194 Α' 2008

ΝΟΜΟΣ 3697/2008

Ενίσχυση της διαφάνειας του Κρατικού Προϋπολογισμού, έλεγχος των δημοσίων δαπανών, μέτρα φορολογικής δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις.

ΜΕΡΟΣ Β΄ - ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
25 Σεπτεμβρίου 2008

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 194
25 Σεπτεμβρίου 2008

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3697
Ενίσχυση της διαφάνειας του Κρατικού Προϋπολογισμού, έλεγχος των δημοσίων δαπανών, μέτρα φορολογικής δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΜΕΡΟΣ Β΄ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Άρθρο 8Σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής Φορέων Γενικής ΚυβέρνησηςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Συνιστάται Διυπουργική Επιτροπή Φορέων Γενικής Κυβέρνησης για τον προγραμματισμό της δράσης, τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, την αύξηση της αποτελεσματικότητας και την εν γένει παρακολούθηση, έλεγχο και εποπτεία της οικονομικής λειτουργίας των φορέων Γενικής Κυβέρνησης, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στα άρθρα 9−12 του παρόντος. Ως φορείς Γενικής Κυβέρνησης για τους σκοπούς του παρόντος νόμου νοούνται: α) Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού. β) Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και γ) Οι Δημόσιες Μονάδες Υγείας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η Επιτροπή αποτελείται από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, ως Πρόεδρο και τους Υπουργούς Εσωτερικών, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ως μέλη. Στην Επιτροπή δύναται να παρίσταται και ο αρμόδιος για θέματα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους Υφυπουργός του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. Χρέη Γραμματέα της Επιτροπής εκτελεί ο Ειδικός Γραμματέας Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Οι αποφάσεις της Επιτροπής λαμβάνονται μετά από εισήγηση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις για τα συλλογικά κυβερνητικά όργανα κατά το άρθρο 16 του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98 Α΄), όπως ισχύει.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της η Επιτροπή: α. εγκρίνει τα επιχειρησιακά σχέδια και τα στοιχεία που υποβάλλονται από τους φορείς Γενικής Κυβέρνησης, β. ορίζει τα θεσμικά, οργανωτικά, λειτουργικά, διοικητικά και άλλα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για κάθε φορέα και το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους, γ. διαμορφώνει την πολιτική εσόδων και δαπανών για τους φορείς των περιπτώσεων β΄και γ΄ της παρ. 1 και εποπτεύει και παρακολουθεί τα έσοδα και τις δαπάνες για τους φορείς της περίπτωσης α΄, δ. παρακολουθεί την πορεία και το βαθμό υλοποίησης των μέτρων και των στόχων που τίθενται κάθε φορά.

Άρθρο 9Εποπτεία – ΚυρώσειςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Ο έλεγχος και η εποπτεία της Επιτροπής που προβλέπεται από τον παρόντα νόμο δεν καταργεί ούτε υποκαθιστά φορολογικούς ή άλλους ελέγχους που διενεργούνται με βάση τις κείμενες διατάξεις ούτε την εποπτεία που ασκείται από τον κατά περίπτωση αρμόδιο Υπουργό και από τα Διοικητικά Συμβούλια και τα λοιπά όργανα διοίκησης του φορέα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η μη συμμόρφωση των φορέων Γενικής Κυβέρνησης προς τον παρόντα νόμο και προς τις αποφάσεις και τις οδηγίες της Επιτροπής συνεπάγεται τη διακοπή, με απόφαση της Επιτροπής, της κρατικής επιχορήγησης. Προκειμένου περί Ο.Τ.Α. δύναται, με απόφαση της Επιτροπής, να επιβληθεί στον οικείο Ο.Τ.Α. πρόστιμο έως 15% των κεντρικών αυτοτελών πόρων (Κ.Α.Π.), το οποίο παρακρατείται κατά την κατανομή των Κ.Α.Π. του επόμενου έτους.

Άρθρο 10Επιχειρησιακά σχέδιαΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Οι φορείς Γενικής Κυβέρνησης με εξαίρεση τους Ο.Τ.Α. καταρτίζουν και υποβάλλουν στη Διυπουργική Επιτροπή Φορέων Γενικής Κυβέρνησης επιχειρησιακά σχέδια τριετούς διάρκειας, που περιλαμβάνουν στόχους και δραστηριότητες για κάθε διαχειριστική περίοδο και συνολικά για όλη τη διάρκειά τους, αλλά και στόχους για δείκτες απόδοσης και αποτελεσματικότητας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Σε κάθε επιχειρησιακό σχέδιο: α. Παρατίθενται οι συγκεκριμένες ενέργειες που προορίζονται για την επίτευξη των στόχων και οι προϋποθέσεις και παραδοχές επίτευξης των στόχων αυτών. β. Οι στόχοι που επιδιώκονται για καθένα από τα έτη διάρκειάς του εκφράζονται σε ποσά και ποσοστά. γ. Αναφέρονται οι ετήσιοι χρηματοοικονομικοί, ποιοτικοί και ποσοτικοί δείκτες. δ. Περιγράφονται οι εσωτερικές διαδικασίες παρακολούθησης της πορείας υλοποίησης των παραπάνω στόχων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Με αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής ορίζεται ο χρόνος υποβολής του πρώτου επιχειρησιακού σχεδίου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Τα επιχειρησιακά προγράμματα των Ο.Τ.Α. συντάσσονται σύμφωνα με τα άρθρα 203−207 του ν. 3463/2006 και υποβάλλονται στη Διυπουργική Επιτροπή Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.

Άρθρο 11Τήρηση διπλογραφικού λογιστικού συστήματοςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Σε κάθε φορέα της παρ. 1 του άρθρου 8, με εξαίρεση τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, που έχουν είτε πληθυσμό μέχρι και 5.000 κατοίκων σύμφωνα με την τελευταία γενική απογραφή πληθυσμού είτε έσοδα μέχρι και ενός εκατομμυρίου πεντακοσίων χιλιάδων (1.500.000) ευρώ ετησίως, εγκαθίσταται και λειτουργεί πληροφοριακό σύστημα, για την τήρηση των λογιστικών βιβλίων και λογαριασμών του οικείου Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου, καθώς και την έκδοση των σχετικών φορολογικών στοιχείων που ισχύουν κάθε φορά. Εάν στους φορείς αυτούς δεν υπηρετεί υπάλληλος λογιστής μπορεί να ανατεθεί, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, σε εξωτερικούς συνεργάτες ή λογιστικά γραφεία, που πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, η οργάνωση και υποστήριξη των οικονομικών τους υπηρεσιών, για την εφαρμογή του ανωτέρω σχεδίου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού ορίζεται το ύψος της αμοιβής του αναδόχου και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Ειδικά για τις δημόσιες μονάδες υγείας: α. Στο πληροφοριακό σύστημα της παραγράφου 1 καταγράφεται και παρακολουθείται και η διάθεση και διακίνηση του ιατροφαρμακευτικού και υγειονομικού υλικού, κατά κλινική και κατά ασθενή. β. Το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Δημοσίων Μονάδων Υγείας (π.δ. 146/2003 ΦΕΚ 122 Α΄) εφαρμόζεται υποχρεωτικά, έτσι όπως αυτό διαμορφώνεται με βάση τις λογιστικές αρχές και κανόνες σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης, προσαρμοσμένα για το δημόσιο τομέα, που εκδίδονται από την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων. Με βάση τις λογιστικές αυτές αρχές και κανόνες, συντάσσονται οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις. γ. Οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις ελέγχονται ως προς την ορθότητά τους και την ακριβή τήρηση των λογιστικών αρχών και κανόνων από Ορκωτούς Ελεγκτές Λογιστές. δ. Διαμορφώνεται εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σε θέματα διοικητικά, διαχειριστικά και λογιστικά και παρακολουθείται από σύστημα εσωτερικού ελέγχου.

Άρθρο 12Υποβολή οικονομικών στοιχείωνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Μέχρι τέλους Σεπτεμβρίου εκάστου έτους όλοι οι φορείς των περιπτώσεων β΄και γ΄της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του παρόντος υποχρεούνται να υποβάλουν σύνοψη του προϋπολογισμού τους του επόμενου έτους όπου καταγράφονται, κατά γενικές κατηγορίες, τα βασικά μεγέθη των εσόδων και εξόδων τους, συνοδευόμενη από εισηγητική έκθεση τεκμηρίωσης των οικονομικών μεγεθών. Τα βασικά μεγέθη είτε εγκρίνονται ως έχουν είτε αυξομειώνονται κατά την κρίση της Διυπουργικής Επιτροπής Φορέων Γενικής Κυβέρνησης. Με βάση τα μεγέθη που διαμορφώνει η Επιτροπή καταρτίζεται περαιτέρω το τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού του οικείου φορέα. Τροποποιήσεις του προϋπολογισμού δύναται να πραγματοποιούνται εφόσον δεν μεταβάλλουν το σύνολο των δαπανών και δεν μειώνουν το σύνολο των εσόδων του. Σε διαφορετική περίπτωση, απαιτείται έγκριση της Επιτροπής, ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Οι Ο.Τ.Α. μέχρι τέλους Σεπτεμβρίου εκάστου έτους, υποχρεούνται να υποβάλουν συνοπτικούς πίνακες όπου απεικονίζονται οι εκτιμήσεις τους για τη διαμόρφωση των βασικών μεγεθών του προϋπολογισμού τους του επόμενου οικονομικού έτους. Τα μεγέθη αυτά, που συνοδεύονται από έκθεση τεκμηρίωσης, αξιολογούνται από την Επιτροπή και λαμβάνονται υπόψη για την κατάρτιση του οριστικού σχεδίου του προϋπολογισμού τους.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής καθορίζεται ο τύπος της σύνοψης του προϋπολογισμού και τα στοιχεία τα οποία περιέχει. Προκειμένου για τους Ο.Τ.Α. καθορίζεται με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής ο τύπος των πινάκων εκτίμησης των βασικών μεγεθών, καθώς και τα στοιχεία που περιέχουν.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Πέραν των στοιχείων της προηγούμενης παραγράφου, οι φορείς υποβάλλουν και τον ετήσιο απολογισμό τους, τις οικονομικές καταστάσεις και το πιστοποιητικό του ορκωτού ελεγκτή λογιστή. Επίσης υποβάλλουν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τα απολογιστικά στοιχεία ανά τρίμηνο, καθώς και τα στοιχεία απασχόλησης.

Άρθρο 13Υποστήριξη ΕπιτροπήςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Η Επιτροπή του άρθρου 8 υποστηρίζεται από την Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, καθώς και από τη Διεύθυνση Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών επιμελείται των θεμάτων που αφορούν τα επιχειρησιακά σχέδια, τη σύνοψη προϋπολογισμών, την παρακολούθηση, επεξεργασία και ανάλυση των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων, την τήρηση του κλαδικού λογιστικού σχεδίου και γενικά προτείνει μέτρα βελτίωσης της λειτουργίας και της οικονομικής θέσης των εποπτευόμενων φορέων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προετοιμάζει, σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, την ημερήσια διάταξη, αντλεί στοιχεία μέσω της βάσης δεδομένων που λειτουργεί στην 39η Διεύθυνση ν.π.δ.δ., σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27 παρ. 22 του ν.2166/1993 (ΦΕΚ 137 Α΄), τηρεί αρχείο επιχορηγήσεων του Κρατικού Προϋπολογισμού προς τους φορείς, ενημερώνεται για το ύψος της μισθοδοσίας των υπαλλήλων των φορέων που βαρύνει απευθείας τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ανταλλάσσει πληροφόρηση με την Ειδική Γραμματεία Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες για εκτέλεση των αποφάσεων της Επιτροπής και παρακολουθεί την πορεία και το βαθμό υλοποίησης των μέτρων και των στόχων που τίθενται για κάθε φορέα, κατηγορία φορέων και στο σύνολο αυτών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών εξειδικεύονται οι αρμοδιότητες και ρυθμίζονται οι σχέσεις συνεργασίας μεταξύ της Ειδικής Γραμματείας Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, των Υπηρεσιών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και της Διεύθυνσης Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών.

Aθήνα, 19 Σεπτεμβρίου 2008
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Γ. ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Χ. ΦΩΛΙΑΣ Φ. ΠΑΛΛΗ−ΠΕΤΡΑΛΙΑ
ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.
Αθήνα, 24 Σεπτεμβρίου 2008
Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Σ. ΧΑΤΖΗΓΑΚΗΣ