195 Α' 2011

ΝΟΜΟΣ 4009/2011

Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ - ΣΠΟΥΔΕΣ
06 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 195
6 Σεπτεμβρίου 2011

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4009
Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ΣΠΟΥΔΕΣ
Άρθρο 30Διάρθρωση των σπουδώνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Οι σπουδές διαρθρώνονται σε τρεις κύκλους, τον πρώτο, τον δεύτερο και τον τρίτο.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

α) Ο πρώτος κύκλος σπουδών συνίσταται στην πα- ρακολούθηση ενός προγράμματος σπουδών, περιλαμβά- νει μαθήματα που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 180 πι- στωτικές μονάδες και ολοκληρώνεται με την απονομή τίτλου σπουδών. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ύστερα από εισηγήσεις των πρυτά- νεων των ιδρυμάτων, οι οποίες διατυπώνονται μετά από γνώμη των κοσμητειών των οικείων σχολών, καθώς και ύστερα από γνώμη της ΑΔΙΠ, ορίζεται το σύνολο των πι- στωτικών μονάδων που απαιτούνται για την απονομή τίτ- λου σπουδών από όλα τα ομοειδή προγράμματα σπου- δών, λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες εξελίξεις σε κάθε επιστημονικό πεδίο, στον Ευρωπαϊκό Χώρο Α- νώτατης Εκπαίδευσης. β) Κάθε ακαδημαϊκό έτος περιλαμβάνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αντιστοιχούν σε 60 πιστωτικές μο- νάδες. γ) Κάθε ίδρυμα μπορεί να οργανώνει προγράμματα σύ- ντομου κύκλου σπουδών, τα οποία περιλαμβάνουν μαθή- ματα που αντιστοιχούν κατά μέγιστο σε 120 πιστωτικές μονάδες και ολοκληρώνεται με την απονομή πιστοποιη- τικού κατάρτισης σύντομου κύκλου, κατά τα οριζόμενα στον Οργανισμό του ιδρύματος. Το πιστοποιητικό αυτό δεν είναι ισότιμο με τίτλο σπουδών πρώτου κύκλου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Ο δεύτερος κύκλος σπουδών συνίσταται στην παρα- κολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, πε- ριλαμβάνει για κάθε πρόγραμμα σπουδών μαθήματα που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 60 πιστωτικές μονάδες και ολοκληρώνεται με την απονομή Μεταπτυχιακού Δι- πλώματος Σπουδών (Μ.Δ.Σ.), σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Ο τρίτος κύκλος σπουδών συνίσταται στην παρακο- λούθηση προγράμματος διδακτορικών σπουδών, το ο- ποίο περιλαμβάνει για κάθε πρόγραμμα σπουδών μαθή- ματα που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστο σε 30 πιστωτικές μονάδες, και την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής. Ολο- κληρώνεται σε κατ’ ελάχιστο τρία έτη με την απονομή δι- δακτορικού διπλώματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος ρυθμίζονται τα ει- δικότερα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των κύ- κλων σπουδών, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις ε- φαρμογής μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε αυ- τούς.

ΜΕΡΟΣ Α΄Σ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Άρθρο 31Διδακτικό έργο

Το διδακτικό έργο κατανέμεται σε εξαμηνιαία μαθήμα- τα. Ως διδακτικό έργο θεωρείται: α) η αυτοτελής διδα- σκαλία ενός μαθήματος, β) η αυτοτελής διδασκαλία μα- θημάτων εμβάθυνσης σε μικρές ομάδες φοιτητών, γ) οι εργαστηριακές και κλινικές ασκήσεις και η εν γένει πρα- κτική εξάσκηση των φοιτητών, δ) η επίβλεψη εργασιών ή διπλωματικών εργασιών και ε) η οργάνωση σεμιναρίων ή άλλων ανάλογων δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην εμπέδωση των γνώσεων των φοιτητών.

Άρθρο 32Πρόγραμμα σπουδώνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

α) Το πρόγραμμα σπουδών περιέχει τους τίτλους των υποχρεωτικών, των κατ’ επιλογή υποχρεωτικών και των προαιρετικών μαθημάτων, το περιεχόμενό τους, τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας τους, στις οποίες περι- λαμβάνεται το κάθε μορφής επιτελούμενο διδακτικό έρ- γο, και τη χρονική αλληλουχία ή αλληλεξάρτηση των μα- θημάτων. Περιέχει, επίσης, τα προσόντα και τις ειδικότη- τες του εκπαιδευτικού προσωπικού που απαιτούνται για την εφαρμογή του και την επίτευξη των μαθησιακών στόχων του. β) Σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Α- νώτατης Εκπαίδευσης, κάθε πρόγραμμα σπουδών περιέ- χει επίσης τα μαθησιακά αποτελέσματα και τα προσόντα που αποκτώνται από το σύνολο του προγράμματος σπουδών, καθώς και από κάθε επί μέρους μάθημα ή εκ- παιδευτική δραστηριότητα ή πρακτική άσκηση που περι- λαμβάνεται σε αυτό, τις πιστωτικές μονάδες σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Φ.5/89656/Β3/13.8.2007 απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 1466), καθώς και το επίπεδο των προσόντων σε αντι- στοίχησή του με εκείνα του Εθνικού Πλαισίου Προσό- ντων, του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Δια Βίου Μάθησης και του Πλαισίου Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αρμόδια όργανα για την απόδοση πιστωτικών μονάδων σε κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα του προγράμματος σπουδών είναι η κο- σμητεία της οικείας σχολής, ύστερα από εισήγηση της συνέλευσης του οικείου τμήματος σε περίπτωση προ- γράμματος προπτυχιακών σπουδών, και η κοσμητεία της σχολής μεταπτυχιακών σπουδών, ύστερα από εισήγηση της οικείας ομάδας διδασκόντων σε περίπτωση προ- γράμματος μεταπτυχιακών σπουδών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Το κατά την παράγραφο 1 περιεχόμενο του προ- γράμματος σπουδών καταρτίζεται από ειδική επιτροπή, η οποία αποτελείται από τουλάχιστον πέντε καθηγητές της σχολής του οικείου γνωστικού πεδίου και συγκροτεί- ται από τον κοσμήτορα και, εφόσον δεν πρόκειται για νέο πρόγραμμα σπουδών, το διευθυντή του τμήματος ή, σε περίπτωση συνεργασίας σχολών του ίδιου Α.Ε.Ι., από τους οικείους κοσμήτορες. Το περιεχόμενο του προ- γράμματος σπουδών εγκρίνεται από τον πρύτανη, ύστε- ρα από εισήγηση της ή των κοσμητειών και σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου. Με τον Εσωτερικό Κανονισμό ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν τη συγκρότηση της επιτροπής, καθώς και οι προϋποθέσεις και η διαδικασία της κατ’ έτος αναθεώρησης επί μέρους πτυχών του πε- ριεχομένου του προγράμματος σπουδών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Στα προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου ενός ι- δρύματος μπορούν να περιλαμβάνονται, με την αναγνώ- ριση των αντίστοιχων πιστωτικών μονάδων, και μαθήμα- τα που παρέχονται από σχολές άλλων ιδρυμάτων της η- μεδαπής, όπως ορίζεται στους Οργανισμούς των ιδρυμά- των αυτών, ή της αλλοδαπής. Μεταξύ των δύο ιδρυμά- των καταρτίζεται ειδικό πρωτόκολλο συνεργασίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Τα προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου περιλαμ- βάνουν υποχρεωτικά μαθήματα για την εκμάθηση τουλά- χιστον μίας ξένης γλώσσας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Μετά την πιστοποίηση ενός προγράμματος σπου- δών σύμφωνα με τα άρθρα 70 έως και 72, ο κοσμήτορας αναθέτει την υλοποίησή του στο τμήμα.

Άρθρο 33Χρονική διάρθρωση σπουδών - ΕξετάσειςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Το ακαδημαϊκό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει την 31η Αυγούστου του επόμενου έτους. Το διδα- κτικό έργο κάθε ακαδημαϊκού έτους διαρθρώνεται σε δύο εξάμηνα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Ο φοιτητής εγγράφεται στη σχολή στην αρχή κάθε εξαμήνου σε ημερομηνίες που ορίζονται από την κοσμη- τεία και δηλώνει τα μαθήματα που επιλέγει. Αν δεν εγ- γραφεί για δύο συνεχόμενα εξάμηνα, διαγράφεται αυτο- δικαίως από τη σχολή. Για τη διαγραφή εκδίδεται διαπι- στωτική πράξη του κοσμήτορα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Οι φοιτητές που αποδεδειγμένα εργάζονται τουλά- χιστον 20 ώρες την εβδομάδα δύνανται να εγγράφονται ως φοιτητές μερικής φοίτησης, ύστερα από αίτησή τους που εγκρίνεται από την κοσμητεία της σχολής. Ο Οργα- νισμός ορίζει τις ειδικότερες προϋποθέσεις και τη διαδι- κασία για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου, κα- θώς και τις ειδικότερες προϋποθέσεις και τη διαδικασία διευκόλυνσης της φοίτησης των φοιτητών με αναπηρία.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Οι φοιτητές μπορούν, ύστερα από αίτησή τους προς την κοσμητεία της σχολής τους, να διακόψουν τη φοίτη- σή τους. Με τον Οργανισμό του ιδρύματος καθορίζεται η διαδικασία διαπίστωσης της διακοπής της φοίτησης, τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν την αίτηση και ο μέγι- στος χρόνος της διακοπής, καθώς και η δυνατότητα της κατ’ εξαίρεση υπέρβασης του χρόνου αυτού. Η φοιτητική ιδιότητα διακόπτεται προσωρινά κατά το χρόνο διακο- πής της φοίτησης, εκτός αν η διακοπή οφείλεται σε απο- δεδειγμένους λόγους υγείας ή σε λόγους ανωτέρας βίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Κάθε εξάμηνο περιλαμβάνει τουλάχιστον δεκατρείς πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας. Ο αριθμός των εβδομά- δων για τη διενέργεια των εξετάσεων ορίζεται στον Ορ- γανισμό του ιδρύματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Παράταση της διάρκειας ενός εξαμήνου επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις προκειμένου να συ- μπληρωθεί ο απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός εβδομά- δων διδασκαλίας, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο ε- βδομάδες και γίνεται με απόφαση του πρύτανη, ύστερα από πρόταση της κοσμητείας της σχολής.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

Αν για οποιονδήποτε λόγο ο αριθμός των εβδομά- δων διδασκαλίας που πραγματοποιήθηκαν σε ένα μάθη- μα είναι μικρότερος από τις δεκατρείς, το μάθημα θεω- ρείται ότι δεν διδάχθηκε και δεν εξετάζεται, τυχόν δε ε- ξέτασή του είναι άκυρη και ο βαθμός δεν υπολογίζεται για την απονομή του τίτλου σπουδών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 8

Οι εξετάσεις διενεργούνται αποκλειστικά μετά το πέρας του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου για τα μαθήματα που διδάχθηκαν στα εξάμηνα αυτά, αντίστοι- χα. Ο φοιτητής δικαιούται να εξεταστεί στα μαθήματα και των δύο εξαμήνων πριν από την έναρξη του χειμερι- νού εξαμήνου. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για την προ- φορική εξέταση φοιτητών με αποδεδειγμένη πριν από την εισαγωγή τους στο ίδρυμα δυσλεξία, σύμφωνα με διαδικασία που ορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό του ιδρύματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 9

Η βαθμολογία σε κάθε μάθημα καθορίζεται από τον διδάσκοντα, ο οποίος μπορεί να οργανώσει κατά την κρί- ση του γραπτές ή και προφορικές εξετάσεις ή και να στηριχθεί σε εργασίες ή εργαστηριακές ασκήσεις.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 10

Αν ο φοιτητής αποτύχει περισσότερες από τρεις φορές σε ένα μάθημα, με απόφαση του κοσμήτορα εξε- τάζεται, ύστερα από αίτησή του, από τριμελή επιτροπή καθηγητών της σχολής, οι οποίοι έχουν το ίδιο ή συνα- φές γνωστικό αντικείμενο και ορίζονται από τον κοσμή- τορα. Από την επιτροπή εξαιρείται ο υπεύθυνος της εξέ- τασης διδάσκων. Σε περίπτωση αποτυχίας, ο φοιτητής συνεχίζει ή όχι τη φοίτησή του σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στον Οργανισμό του ιδρύματος, στους οποίους περιλαμβάνεται και ο μέ- γιστος αριθμός επαναλήψεων της εξέτασης σε ένα μά- θημα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 11

α) Μετά το πέρας της περιόδου κανονικής φοίτη- σης, που ισούται με τον ελάχιστο αριθμό των αναγκαίων για την απονομή του τίτλου σπουδών εξαμήνων, σύμφω- να με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών της σχολής, προσαυξημένο κατά τέσσερα εξάμηνα, οι φοιτητές μπο- ρούν να εγγραφούν στα εξάμηνα, μόνον εφόσον πλη- ρούν τους όρους συνέχισης της φοίτησης που καθορίζο- νται στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος. β) Για τους φοιτητές μερικής φοίτησης, η περίπτωση α΄ έχει εφαρμογή μετά το πέρας περιόδου που ισούται με το διπλάσιο χρόνο του ελάχιστου αριθμού των ανα- γκαίων για την απονομή του τίτλου σπουδών εξαμήνων, σύμφωνα με το ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών της σχολής. γ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και Ερ- γασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζεται το ύψος της οικονομικής συμμετοχής για τη φοίτηση στα κανονικά ε- ξάμηνα σπουδών των αλλοδαπών φοιτητών που προέρ- χονται από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν έ- χουν εισαχθεί με το εκάστοτε ισχύον σύστημα εισαγωγι- κών εξετάσεων για τους Έλληνες.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 12

Ο φοιτητής ολοκληρώνει τις σπουδές του και του απονέμεται τίτλος σπουδών όταν εξεταστεί επιτυχώς στα μαθήματα που προβλέπονται από το πρόγραμμα σπουδών και συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό πι- στωτικών μονάδων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 13

Για την απονομή του τίτλου σπουδών πρώτου κύ- κλου απαιτείται η επιτυχής ολοκλήρωση μαθημάτων μίας τουλάχιστον ξένης γλώσσας ή η αποδεδειγμένη γνώση της. Οι ξένες γλώσσες που απαιτούνται, ο αριθμός των μαθημάτων, το επίπεδο εκμάθησής τους και ο τρόπος α- πόδειξης της γνώσης της ξένης γλώσσας ή των γλωσ- σών ορίζονται στον Οργανισμό του ιδρύματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 14

Ο τρόπος υπολογισμού του βαθμού του τίτλου σπουδών καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδεί- ας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύ- εται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Άρθρο 34Κανονιστικές πράξεις για τις σπουδές πρώτου κύκλουΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Ιδιαίτερο κεφάλαιο του Εσωτερικού Κανονισμού του ιδρύματος αποτελεί ο κανονισμός προπτυχιακών σπου- δών, ο οποίος καταρτίζεται ύστερα από εισήγηση των κοσμητειών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Ο κανονισμός προπτυχιακών σπουδών περιλαμβά- νει, μεταξύ άλλων, τις προϋποθέσεις για την απονομή τίτλου σπουδών, την πρόβλεψη υποχρεωτικής παρακο- λούθησης συγκεκριμένων μαθημάτων, τον ανώτατο α- ριθμό πιστωτικών μονάδων που αντιστοιχούν στα μαθή- ματα στα οποία μπορεί να εγγραφεί κάθε φοιτητής ανά εξάμηνο, τον χαρακτηρισμό των μαθημάτων και τα τυ- χόν προαπαιτούμενα μαθήματα, τη δυνατότητα παρακο- λούθησης μαθημάτων από άλλες σχολές ή ιδρύματα, τις κατευθύνσεις, την έκταση και το περιεχόμενο των προ- πτυχιακών μαθημάτων, τη σειρά των μαθημάτων στα ο- ποία μπορούν να εγγραφούν οι φοιτητές, τις διαδικασίες αξιολόγησης των μαθημάτων και των διδασκόντων από τους φοιτητές, τους τρόπους διασφάλισης του αδιάβλη- του των εξετάσεων, την προθεσμία μέσα στην οποία χο- ρηγείται ο τίτλος σπουδών και τα αρμόδια προς τούτο όργανα, το τελετουργικό αποφοίτησης, τον τύπο των τίτλων σπουδών, τη διαδικασία για τη χορήγηση υποτρο- φιών, ανταποδοτικών ή μη, τους όρους υπό τους οποίους ο φοιτητής θεωρείται ότι δεν δικαιούται τις πάσης φύσε- ως φοιτητικές παροχές, καθώς και τη διαδικασία με την οποία βεβαιώνεται η απώλεια του δικαιώματος αυτού, καθώς και ζητήματα τεχνολογικής και οικονομικής υπο- στήριξης των προγραμμάτων σπουδών και ειδικής γραμ- ματειακής κάλυψης των αναγκών τους.

Άρθρο 35Σύμβουλοι σπουδών

Ο σύμβουλος σπουδών καθοδηγεί και υποστηρίζει τους φοιτητές στα προγράμματα σπουδών τους. Με τον Εσωτερικό Κανονισμό κάθε ιδρύματος ορίζεται η εκ πε- ριτροπής ανάθεση καθηκόντων συμβούλου σπουδών σε καθηγητές και ρυθμίζονται τα ειδικότερα σχετικά θέμα- τα.

Άρθρο 36Φοιτητικά θέματαΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

α) Τα ιδρύματα λαμβάνουν ειδικά μέτρα για τη διευ- κόλυνση των σπουδών των εργαζόμενων φοιτητών. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Δια Βίου Μάθη- σης και Θρησκευμάτων και Εργασίας και Κοινωνικής Α- σφάλισης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυ- βερνήσεως, ρυθμίζεται η υποχρεωτική χορήγηση αδειών στους εργαζόμενους φοιτητές κατά την περίοδο των ε- ξετάσεων για την προετοιμασία και τη συμμετοχή τους σε αυτές. β) Οι φοιτητές πραγματοποιούν πρακτική άσκηση στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα της ημεδαπής ή της αλλο- δαπής, εφόσον αυτή περιλαμβάνεται στο οικείο πρό- γραμμα σπουδών. Οι όροι και οι προϋποθέσεις της πρα- κτικής άσκησης ρυθμίζονται στον Οργανισμό του ιδρύ- ματος, συμπεριλαμβανομένης και ειδικής μέριμνας για τη διευκόλυνση φοιτητών με αναπηρία προκειμένου να πραγματοποιούν πρακτική άσκηση κατά ισότιμο τρόπο με κάθε άλλο φοιτητή.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

α) Φοιτητές οι οποίοι προέρχονται από άλλα Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ομοταγή ιδρύματα της αλλοδαπής στο πλαίσιο εκπαιδευτικών ή ερευνητικών προγραμμάτων συνεργασίας εγγράφονται ως φιλοξενούμενοι φοιτητές στα Α.Ε.Ι. υποδοχής. β) Οι φιλοξενούμενοι φοιτητές έχουν τα ίδια δικαιώμα- τα και τις υποχρεώσεις που έχουν οι φοιτητές του ιδρύ- ματος υποδοχής για όσο χρόνο διαρκεί η φοίτησή τους στο Α.Ε.Ι. υποδοχής, σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρό- γραμμα συνεργασίας που προβλέπεται στα άρθρα 40 και 41. γ) Οι φιλοξενούμενοι φοιτητές δεν έχουν δικαίωμα κα- τάταξης ή απόκτησης τίτλου σπουδών στο Α.Ε.Ι. υποδο- χής, εκτός αν το πρόγραμμα συνεργασίας, στο πλαίσιο του οποίου διακινούνται, προβλέπει τη δυνατότητα χο- ρήγησης κοινού τίτλου σπουδών από τα συνεργαζόμενα Α.Ε.Ι.. δ) Προκειμένου περί φοιτητών εγγεγραμμένων στα ελληνικά Α.Ε.Ι., οι πιστωτικές μονάδες, ο χρόνος φοίτη- σης, η επιτυχής παρακολούθηση των μαθημάτων και η βαθμολογία τους στο Α.Ε.Ι. υποδοχής λαμβάνονται υπό- ψη, μεταφέρονται και θεωρείται ότι πραγματοποιήθηκαν στο Α.Ε.Ι. προέλευσης, εφόσον τα μαθήματα αυτά περι- λαμβάνονται σε εγκεκριμένο πρόγραμμα συνεργασίας. ε) Με τους Οργανισμούς των Α.Ε.Ι. μπορεί να προβλέ- πεται η δυνατότητα προσωρινής μετακίνησης ενός φοι- τητή από ένα Α.Ε.Ι. σε άλλο της ημεδαπής, για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει το ένα ακαδημαϊκό έτος, η διαδικασία αναγνώρισης πιστωτικών μονάδων και ρυθμί- ζονται τα λοιπά σχετικά θέματα. στ) Με τους Οργανισμούς των Α.Ε.Ι. ρυθμίζονται οι ό- ροι και οι προϋποθέσεις αναγνώρισης πιστωτικών μονά- δων από το Α.Ε.Ι. υποδοχής, καθώς και η διατήρηση ό- σων φοιτητικών παροχών μπορούν να μεταφερθούν σε ί- δρυμα υποδοχής της αλλοδαπής.

Άρθρο 37ΣυγγράμματαΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Διδακτικό σύγγραμμα θεωρείται κάθε έντυπο ή ηλε- κτρονικό βιβλίο, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών βιβλίων ελεύθερης πρόσβασης, καθώς και οι έντυπες ή ηλεκτρονικές ακαδημαϊκές σημειώσεις, ύστερα από την κατ’ έτος έγκρισή τους από τις συνελεύσεις των τμημά- των σύμφωνα με την περίπτωση δ΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 10, το οποίο ανταποκρίνεται κατά τρόπο ο- λοκληρωμένο στο γνωστικό αντικείμενο ενός μαθήμα- τος και καλύπτει ολόκληρο ή το μεγαλύτερο μέρος της ύλης και του περιεχομένου του, όπως αυτά καθορίζονται στον κανονισμό προπτυχιακών σπουδών, σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών της οικείας σχολής. Ο κατάλογος των διδακτικών συγγραμμάτων περιλαμβάνει τουλάχιστον ένα προτεινόμενο διδακτικό σύγγραμμα α- νά υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο μάθημα, το οποίο προέρ- χεται από τα δηλωθέντα συγγράμματα στο Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα (Κ.Π.Σ.) ΕΥΔΟΞΟΣ και συντάσ- σεται ύστερα από εισηγήσεις των οικείων διδασκόντων ή υπευθύνων για καθένα από αυτά, καθώς και των λοι- πών καθηγητών που κατέχουν θέση του ιδίου ή συνα- φούς γνωστικού αντικειμένου με το γνωστικό αντικείμε- νο του μαθήματος. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δη- μοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ρυθμίζο- νται τα θέματα που αφορούν τη δωρεάν διάθεση στους φοιτητές των διδακτικών συγγραμμάτων, καθώς και την καταβολή αμοιβής στους συγγραφείς τους.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Ενισχύονται οι βιβλιοθήκες των ιδρυμάτων με τον α- παραίτητο αριθμό έντυπων ή ηλεκτρονικών συγγραμμά- των ώστε να καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες των ιδρυμάτων. Για κάθε διδακτικό σύγγραμμα παραχωρείται από το Δημόσιο στη βιβλιοθήκη του οικείου ιδρύματος α- νάλογος αριθμός αντιτύπων. Οι βιβλιοθήκες των Α.Ε.Ι. υ- ποχρεούνται σε μακροχρόνιο δανεισμό έντυπων ή ηλε- κτρονικών συγγραμμάτων για την κάλυψη των αναγκών των φοιτητών κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδεί- ας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δημοσιεύ- εται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται τα κριτήρια με βάση τα οποία υπολογίζεται ο αριθμός και η διαδικασία παραχώρησης των ανωτέρω αντιτύπων, η δια- δικασία δανεισμού συγγραμμάτων στους φοιτητές και κάθε σχετικό θέμα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Η κοστολόγηση των διδακτικών συγγραμμάτων της παραγράφου 1 γίνεται από επιτροπή και η διενέργεια δειγματοληπτικού ελέγχου από ειδικό όργανο, σύμφωνα με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παι- δείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που δημο- σιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Μέχρι την έκδοση της ανωτέρω υπουργικής απόφασης ισχύουν οι υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Οι παραδόσεις - σημειώσεις των μαθημάτων που δι- δάσκουν οι καθηγητές όλων των βαθμίδων αναρτώνται υποχρεωτικά στο διαδίκτυο.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Κάθε διδάσκων οφείλει να διανέμει σε όλους τους φοιτητές που έχουν εγγραφεί στο μάθημα, κατά την πρώτη εβδομάδα των μαθημάτων και με δαπάνες του ι- δρύματος στο οποίο ανήκει, αναλυτικό διάγραμμα μελέ- της το οποίο περιλαμβάνει τη διάρθρωση της ύλης του μαθήματος, σχετική βιβλιογραφία, άλλη τεκμηρίωση και συναφή πληροφόρηση.

ΜΕΡΟΣ Β΄Σ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Άρθρο 38Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδώνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) εντάσσονται στο στρατηγικό σχεδιασμό του ιδρύματος, αποσκοπούν στην προαγωγή της γνώσης, την ανάπτυξη της έρευνας και την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, ε- ρευνητικών και αναπτυξιακών αναγκών της χώρας, διέ- πονται από επιστημονική συνοχή, αναφέρονται σε ειδι- κότητες συγγενείς προς τα επιστημονικά πεδία των προ- πτυχιακών προγραμμάτων σπουδών και πληρούν προϋ- ποθέσεις που εγγυώνται υψηλό επίπεδο σπουδών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Για τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών εφαρ- μόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 32.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών καταρτίζε- ται από ειδική επιτροπή, η οποία αποτελείται από καθη- γητές του οικείου γνωστικού πεδίου, και συγκροτείται α- πό την κοσμητεία ή, σε περίπτωση συνεργασίας σχολών του ιδίου Α.Ε.Ι., από τις κοσμητείες των οικείων σχολών προπτυχιακών σπουδών. Το περιεχόμενο του προγράμ- ματος σπουδών εγκρίνεται από τον πρύτανη, ύστερα α- πό εισήγηση της κοσμητείας της σχολής μεταπτυχιακών σπουδών και σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου. Με τον Ε- σωτερικό Κανονισμό ρυθμίζονται τα θέματα που αφο- ρούν τη συγκρότηση της επιτροπής, καθώς και οι προϋ- ποθέσεις και η διαδικασία της κατ’ έτος αναθεώρησης ε- πί μέρους πτυχών του περιεχομένου του προγράμματος σπουδών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Στα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών ενός ι- δρύματος μπορούν να περιλαμβάνονται, με την αναγνώ- ριση των αντίστοιχων πιστωτικών μονάδων, και μαθήμα- τα που παρέχονται από σχολές μεταπτυχιακών σπουδών άλλων ιδρυμάτων, όπως ορίζεται στους Οργανισμούς των ιδρυμάτων αυτών. Μεταξύ των δύο ιδρυμάτων κα- ταρτίζεται ειδικό πρωτόκολλο συνεργασίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις που αφορούν τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Για την εφαρμογή αυτή, όπου στις οικείες διατάξεις γί- νεται αναφορά σε σχολή, νοείται η οικεία σχολή μετα- πτυχιακών σπουδών.

ΜΕΡΟΣ Γ΄Σ ΚΥΚΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Άρθρο 39Διδακτορική διατριβή - Προγράμματα διδακτορικών σπουδώνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Η ευθύνη του σχεδιασμού και της οργάνωσης του τρίτου κύκλου σπουδών ανήκει στην αρμοδιότητα των Πανεπιστημίων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Με απόφαση της κοσμητείας της σχολής μεταπτυ- χιακών σπουδών, ύστερα από πρότασή της ή των κοσμη- τειών των οικείων σχολών προπτυχιακών σπουδών, ορ- γανώνεται πρόγραμμα μαθημάτων διδακτορικών σπου- δών, το οποίο περιέχει τους τίτλους των υποχρεωτικών, των κατ’ επιλογή υποχρεωτικών και των προαιρετικών μαθημάτων, το περιεχόμενό τους, τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας τους, στις οποίες περιλαμβάνεται το κάθε μορφής επιτελούμενο διδακτικό έργο, και τη χρονική αλ- ληλουχία ή αλληλεξάρτηση των μαθημάτων. Περιέχει, ε- πίσης, τα προσόντα και τις ειδικότητες του εκπαιδευτι- κού προσωπικού που απαιτούνται για την εφαρμογή του και την επίτευξη των μαθησιακών στόχων του.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Για το πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών και το πε- ριεχόμενό του εφαρμόζεται η παράγραφος 3 του άρθρου 38.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία επιλο- γής των υποψήφιων διδακτόρων ορίζονται με τον Οργα- νισμό. Στον Εσωτερικό Κανονισμό προβλέπονται οι όροι και η διαδικασία απαλλαγής, εν όλω ή εν μέρει, των υπο- ψήφιων διδακτόρων από την υποχρέωση παρακολούθη- σης του προγράμματος μαθημάτων διδακτορικών σπου- δών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Για κάθε υποψήφιο διδάκτορα ορίζεται, με απόφαση της κοσμητείας της σχολής μεταπτυχιακών σπουδών, καθηγητής του ίδιου ή συναφούς γνωστικού αντικειμέ- νου με αυτό για το οποίο ενδιαφέρεται ο υποψήφιος δι- δάκτορας, ως επιβλέπων, με τη συναίνεση του ίδιου του οριζομένου. Με την ίδια διαδικασία μπορεί να ορίζονται περισσότεροι του ενός επιβλέποντες καθηγητές του ίδι- ου ή άλλου Α.Ε.Ι. ή αντίστοιχης βαθμίδας ερευνητές ε- ρευνητικού ιδρύματος της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. Στην περίπτωση συνεργασίας Α.Ε.Ι. και ερευνητικού κέντρου σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 42, δύνα- ται ο επιβλέπων να είναι ερευνητής εφόσον αυτό προ- βλέπεται στο πρωτόκολλο συνεργασίας και ύστερα από απόφαση της κοσμητείας της σχολής μεταπτυχιακών σπουδών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Η διδακτορική διατριβή υποστηρίζεται δημόσια από τον υποψήφιο διδάκτορα, ύστερα από έγγραφη θετική εισήγηση του επιβλέποντος ή των επιβλεπόντων καθη- γητών ή ερευνητών προς την κοσμητεία της σχολής με- ταπτυχιακών σπουδών. Αν δεν κατατεθεί εισήγηση ή αν η εισήγηση είναι αρνητική, η διαδικασία μπορεί να συνε- χίζεται με αίτηση του υποψηφίου. Η αξιολόγηση της δια- τριβής γίνεται από τριμελή εξεταστική επιτροπή, η οποία ορίζεται με απόφαση της κοσμητείας της σχολής μετα- πτυχιακών σπουδών, ύστερα από εισήγηση του επιβλέ- ποντος ή των επιβλεπόντων καθηγητών ή ερευνητών. Δύο μέλη της επιτροπής είναι καθηγητές του ιδρύματος και ένα μέλος είναι καθηγητής Α.Ε.Ι. ή αντίστοιχης βαθ- μίδας ερευνητής ερευνητικού ιδρύματος της αλλοδαπής ή, ύστερα από ειδική αιτιολόγηση, της ημεδαπής, από τα μητρώα του άρθρου 19. Οι επιβλέποντες καθηγητές ή ε- ρευνητές δεν μπορούν να οριστούν ως μέλη της επιτρο- πής. Σε ένα από τα μέλη της επιτροπής ανατίθεται από την κοσμητεία η σύνταξη έγγραφης εισηγητικής έκθε- σης αξιολόγησης της διατριβής. Για την απονομή του δι- δακτορικού διπλώματος απαιτείται η θετική αξιολόγηση της διατριβής από την επιτροπή. Άλλα θέματα που σχετί- ζονται με την αξιολόγηση της διατριβής, όπως η διαδικα- σία της δημόσιας υποστήριξης ή οι τυχόν προαπαιτούμε- νες δημοσιεύσεις, ρυθμίζονται στον Οργανισμό του ι- δρύματος.

ΜΕΡΟΣ Δ΄ΚΟΙΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
Άρθρο 40Προγράμματα σπουδών συνεργασίας μεταξύ Α.Ε.Ι.ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Τα ιδρύματα μπορούν να οργανώνουν και να προ- σφέρουν προγράμματα σπουδών από κοινού ή σε συνερ- γασία με σχολές διαφορετικών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής, που οδηγούν στην απονομή τίτλου σπουδών του προγράμμα- τος αυτού.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Για τα προγράμματα αυτά καταρτίζεται πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ των συνεργαζόμενων Α.Ε.Ι., στο ο- ποίο καθορίζονται ιδίως το αντικείμενο του προγράμμα- τος και, κατά περίπτωση, τα επιστημονικά πεδία, ο τρό- πος εισαγωγής των φοιτητών προκειμένου για προγράμ- ματα δεύτερου ή τρίτου κύκλου σπουδών, οι υποχρεώ- σεις και τα δικαιώματα των συμμετεχόντων στο πρό- γραμμα, η μετακίνηση του διδακτικού προσωπικού ή των φοιτητών, η χορήγηση ενιαίου ή χωριστού από κάθε ί- δρυμα τίτλου σπουδών, ο τύπος του χορηγούμενου τίτ- λου, η συγκρότηση επιτροπών για την κατάρτιση του πε- ριεχομένου του προγράμματος σπουδών, η συγκρότηση οργάνων διοίκησης και παρακολούθησης των προγραμ- μάτων σπουδών και κάθε σχετικό θέμα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος ορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής του ιδρύ- ματος στα προγράμματα συνεργασίας που προβλέπο- νται στο άρθρο αυτό, καθώς και τα όργανα του ιδρύμα- τος που έχουν την αρμοδιότητα έγκρισης και εποπτείας των προγραμμάτων αυτών.

Άρθρο 41Προγράμματα σπουδών συνεργασίας με Α.Ε.Ι. της αλλοδαπήςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Τα ιδρύματα της ημεδαπής μπορούν να οργανώνουν και να προσφέρουν από κοινού ή σε συνεργασία προ- γράμματα σπουδών με ομοταγή ιδρύματα της αλλοδα- πής, που οδηγούν στην απονομή αντίστοιχων τίτλων σπουδών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Για τα προγράμματα αυτά καταρτίζεται πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ των συνεργαζόμενων Α.Ε.Ι., στο ο- ποίο καθορίζονται ιδίως το αντικείμενο του προγράμμα- τος και, κατά περίπτωση, τα επιστημονικά πεδία, οι πη- γές χρηματοδότησης, ο τρόπος εισαγωγής των φοιτη- τών, οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των συμμετεχό- ντων στο πρόγραμμα, η μετακίνηση του διδακτικού προ- σωπικού ή των φοιτητών, η χορήγηση ενιαίου ή χωρι- στού τίτλου σπουδών από κάθε ίδρυμα, ο τύπος του χο- ρηγούμενου τίτλου, η συγκρότηση επιτροπών για την κατάρτιση του περιεχομένου του προγράμματος σπου- δών, η συγκρότηση οργάνων διοίκησης και παρακολού- θησης των προγραμμάτων σπουδών, η γλώσσα ή οι γλώσσες διδασκαλίας και συγγραφής των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών εργασιών ή διδακτορικών διατριβών και κάθε άλλο σχετικό θέμα, σύμφωνα με το ισχύον νο- μικό πλαίσιο που διέπει τις προπτυχιακές και μεταπτυ- χιακές σπουδές της χώρας κάθε συνεργαζόμενου ιδρύ- ματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος ορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής του ιδρύ- ματος στα προγράμματα συνεργασίας που προβλέπο- νται στο άρθρο αυτό, καθώς και τα όργανα του ιδρύμα- τος που έχουν την αρμοδιότητα έγκρισης και εποπτείας των προγραμμάτων αυτών.

Άρθρο 42Συνεργασία Α.Ε.Ι. και ερευνητικών κέντρωνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Τα Πανεπιστήμια μπορούν να οργανώνουν και να προσφέρουν προγράμματα σπουδών δεύτερου και τρί- του κύκλου και τα Τ.Ε.Ι. προγράμματα σπουδών δεύτε- ρου κύκλου τα οποία οδηγούν στην απονομή αντίστοι- χων τίτλων σπουδών, σε συνεργασία με ερευνητικά κέ- ντρα ή ινστιτούτα της αλλοδαπής ή με αντίστοιχα ιδρύ- ματα της ημεδαπής που υπάγονται στον δημόσιο τομέα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Για τη συνεργασία αυτή καταρτίζεται, ύστερα από εισήγηση της κοσμητείας της σχολής μεταπτυχιακών σπουδών και απόφαση του πρύτανη, πρωτόκολλο συνερ- γασίας μεταξύ των συνεργαζόμενων ιδρυμάτων στο ο- ποίο καθορίζονται το αντικείμενο του προγράμματος και, κατά περίπτωση, τα επιστημονικά πεδία, οι πηγές χρημα- τοδότησης, οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των συμ- μετεχόντων στο πρόγραμμα, η μετακίνηση του διδακτι- κού προσωπικού ή των φοιτητών, η χορήγηση τίτλου σπουδών από το Α.Ε.Ι. με αναφορά του συνεργαζόμενου ερευνητικού ιδρύματος, ο τύπος του χορηγούμενου τίτ- λου σπουδών, η συγκρότηση επιτροπών για την κατάρτι- ση του περιεχομένου του προγράμματος σπουδών, η συ- γκρότηση οργάνων διοίκησης και παρακολούθησης των προγραμμάτων σπουδών, η γλώσσα ή οι γλώσσες διδα- σκαλίας και συγγραφής εργασιών, η συμμετοχή των με- λών των συνεργαζόμενων φορέων στη διδασκαλία και στην επίβλεψη μεταπτυχιακών εργασιών και διδακτορι- κών διατριβών και κάθε σχετικό θέμα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος ορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία συμμετοχής του ιδρύ- ματος στα προγράμματα συνεργασίας που προβλέπο- νται στο άρθρο αυτό, καθώς και τα όργανα του ιδρύμα- τος που έχουν την αρμοδιότητα έγκρισης και εποπτείας των προγραμμάτων αυτών.

Άρθρο 43Προγράμματα σπουδών δια βίου μάθησηςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Τα ιδρύματα μπορούν να οργανώνουν και να παρέ- χουν προγράμματα σπουδών δια βίου μάθησης, που οδη- γούν στην απονομή αντίστοιχων πιστοποιητικών μη τυπι- κής εκπαίδευσης, κατά την έννοια της περίπτωσης 4 του άρθρου 2 του ν. 3879/2010 (Α΄ 163), στο πλαίσιο της σχολής δια βίου μάθησης που προβλέπεται στην παρά- γραφο 5 του άρθρου 7.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Με τον Οργανισμό κάθε ιδρύματος ορίζονται τα κρι- τήρια και οι διαδικασίες για την έγκριση των προγραμμά- των σπουδών δια βίου μάθησης, οι ειδικότεροι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας τους, τα όργανα διοίκησής τους, οι όροι και η διαδικασία ορισμού τους, καθώς και ο τρόπος εισαγωγής των φοιτητών σε αυτά.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Με απόφαση της Συγκλήτου, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της κοσμητείας της σχολής δια βίου μάθη- σης και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσε- ως, ρυθμίζεται κάθε θέμα που αφορά στην οργάνωση, τη λειτουργία και τη διοίκηση του προγράμματος δια βίου μάθησης. Ο ορισμός ή μη διδάκτρων, και ο καθορισμός του ύψους και του τρόπου καταβολής τους γίνεται με α- πόφαση του Συμβουλίου του ιδρύματος, που εκδίδεται ύ- στερα από εισήγηση της κοσμητείας της σχολής και γνώμη της Συγκλήτου και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται αναλό- γως οι ισχύουσες για τα προγράμματα σπουδών διατά- ξεις, καθώς και ο Οργανισμός και ο Εσωτερικός Κανονι- σμός του ιδρύματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Τα Α.Ε.Ι. μπορούν να οργανώνουν τα προγράμματα δια βίου μάθησης και με μεθόδους εξ αποστάσεως εκπαί- δευσης, με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων των προηγούμενων παραγράφων.

Άρθρο 44Διοργάνωση σπουδών σε ξένη γλώσσαΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Προγράμματα σπουδών μπορεί να διδάσκονται, εν όλω ή εν μέρει, κατ’ εξαίρεση, σε ξένη γλώσσα, με από- φαση του πρύτανη, η οποία εκδίδεται ύστερα από πρότα- ση της κοσμητείας της οικείας σχολής και εγκρίνεται α- πό τη Σύγκλητο του ιδρύματος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Τα ανωτέρω προγράμματα σπουδών οργανώνονται με τη διαδικασία οργάνωσης των προγραμμάτων σπου- δών των αντίστοιχων κύκλων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Στον Οργανισμό κάθε ιδρύματος μπορεί να προβλέ- πεται η οργάνωση προγραμμάτων διδασκαλίας της ελλη- νικής γλώσσας για αλλοδαπούς φοιτητές ή ξένης γλώσ- σας για Έλληνες φοιτητές, πέραν της υποχρεωτικής ξέ- νης γλώσσας για τη λήψη του πτυχίου τους, και να ρυθ- μίζονται τα σχετικά θέματα, όπως οι υπηρεσίες που πα- ρέχουν τα προγράμματα αυτά, ο τρόπος λειτουργίας τους και τα καθήκοντα και οι κάθε είδους υποχρεώσεις των φοιτητών.

Άρθρο 45Πιστοποίηση και χρηματοδότηση προγραμμάτων σπουδών

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία όλων των προγραμμάτων σπουδών είναι η πιστοποίησή τους σύμ- φωνα με τις διαδικασίες και τα κριτήρια της ΑΔΙΠ κατά τα άρθρα 70 έως και 72. Για τη χρηματοδότησή τους από το Δημόσιο απαιτείται να έχουν συμπεριληφθεί στις συμφωνίες προγραμματικού σχεδιασμού που προβλέπο- νται στο άρθρο 62.

Άρθρο 46Εθνικό πλαίσιο προσόντων ανώτατης εκπαίδευσης

Στην παράγραφο 4 του άρθρου 16 του ν. 3879/2010 (Α΄ 163) προστίθεται περίπτωση δ΄ ως εξής: «δ) οι όροι διαμόρφωσης και εφαρμογής του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων της Ανώτατης Εκπαίδευσης και, ι- δίως, τα θέματα που αφορούν τη σχέση του με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και την αντιστοίχησή του με το Ευ- ρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων Δια Βίου Μάθησης, καθώς και το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώ- τατης Εκπαίδευσης.»

Άρθρο 47Επώνυμες έδρεςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Είναι δυνατή, με απόφαση του πρύτανη, η οποία εκ- δίδεται ύστερα από εισήγηση της κοσμητείας και εγκρί- νεται από το Συμβούλιο με τη σύμφωνη γνώμη της Συ- γκλήτου του ιδρύματος, η ίδρυση και λειτουργία σε σχο- λή επώνυμης έδρας διδασκαλίας και έρευνας σε συγκε- κριμένη γνωστική περιοχή.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Για την ίδρυση της έδρας απαιτείται η δωρεά στο ί- δρυμα από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ημε- δαπό ή αλλοδαπό, κεφαλαίου για την κάλυψη των δαπα- νών της διδακτικής και γενικότερης επιστημονικής δρα- στηριότητας της έδρας. Αν ο δωρητής δεν προσδιορίσει τη γνωστική περιοχή, ο προσδιορισμός γίνεται από τη Σύγκλητο του ιδρύματος. Η επιλογή διδάσκοντος στην επώνυμη έδρα και ο ορισμός του χρόνου της θητείας του γίνεται από το ίδρυμα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις για την ίδρυ- ση, τη λειτουργία και την πλήρωση της επώνυμης έδρας καθορίζονται στον Οργανισμό του ιδρύματος.

Άρθρο 48Βιβλιοθήκες – Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών ΒιβλιοθηκώνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Σε κάθε Α.Ε.Ι. λειτουργεί ενιαία κεντρική βιβλιοθήκη ως αυτοτελής και αποκεντρωμένη μονάδα σε επίπεδο δι- εύθυνσης, με τίτλο «Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρη- σης (τίτλος ιδρύματος)». Αποστολή της κεντρικής βι- βλιοθήκης είναι η ενίσχυση και υποστήριξη των εκπαι- δευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων του ιδρύμα- τος, η συμβολή της στην ανάκτηση, διαχείριση, παροχή και διάθεση εξειδικευμένων πληροφοριών στην ευρύτε- ρη εθνική και διεθνή κοινότητα και η ουσιαστική συμμε- τοχή της σε κάθε δραστηριότητα για την παιδεία και τον πολιτισμό. Η περαιτέρω διοικητική ανάπτυξη της κεντρι- κής βιβλιοθήκης του ιδρύματος σε παραρτήματα σε επί- πεδο σχολής καθορίζεται από τον Οργανισμό του ιδρύ- ματος. Τα παραρτήματα υπάγονται διοικητικά στην κε- ντρική βιβλιοθήκη του ιδρύματος και αποτελούν ενιαίο με αυτή σύνολο τόσο ως προς τους ανθρώπινους πό- ρους όσο και ως προς την πολιτική ανάπτυξης και τη δια- χείριση των οικονομικών πόρων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (Σ.Ε.Α.Β.), που συστάθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 17 του ν. 3404/2005 (Α΄ 260), έχει ως σκοπό την εξοικονόμηση πόρων και την παροχή βελτιωμένων υπη- ρεσιών υποστήριξης του εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου των μελών του. Ειδικότερα, μεταξύ των στόχων του Σ.Ε.Α.Β. περιλαμβάνονται η συντονισμένη ανάπτυξη των συλλογών των επί μέρους κεντρικών βιβλιοθηκών, η δημιουργία συστήματος διαδανεισμού σε εθνικό επίπε- δο, η χάραξη κοινής στρατηγικής στον τομέα της πρό- σβασης σε ηλεκτρονικό υλικό με σκοπό την αποτελε- σματικότερη για τη χώρα διαχείριση των πηγών πληρο- φόρησης και η υιοθέτηση κοινών προτύπων και δεικτών απόδοσης των υπηρεσιών τους. Μέλη του Συνδέσμου εί- ναι τα Α.Ε.Ι. της χώρας, η Ακαδημία Αθηνών και η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Συνεργαζόμενα μέλη του Συνδέσμου μπορεί να εί- ναι τα ερευνητικά κέντρα του δημόσιου τομέα, καθώς και νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που επο- πτεύονται από άλλα Υπουργεία εκτός από το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και άλ- λοι κρατικοί οργανισμοί.

Αθήνα, 2 Σεπτεμβρίου 2011
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΕΠΠΑΣ ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΙΔΗΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
MIXAHΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
YΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ
ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ ΠΑΥΛΟΣ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.