114 Α' 2014

ΝΟΜΟΣ 4262/2014

Απλούστευση της αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ - ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
10 Μαΐου 2014

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 114
10 Μαΐου 2014

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4262
Απλούστευση της αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Άρθρο 4Ελεύθερη άσκηση οικονομικής δραστηριότητας

Με την επιφύλαξη των επόμενων άρθρων, κάθε πρόσωπο μπορεί να ασκήσει οικονομική δραστηριότητα χωρίς περιορισμό, τηρουμένων των προβλεπομένων από την κείμενη νομοθεσία φορολογικών υποχρεώσεων, των υποχρεώσεων κοινωνικής ασφάλισης και της εγγραφής του στο γενικό εμπορικό μητρώο κατά περίπτωση.

Άρθρο 5Γενικοί όροι λειτουργίαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Όποτε είναι αντικειμενικά δικαιολογημένο για την προστασία συγκεκριμένου δημόσιου συμφέροντος, επιβάλλεται στα πρόσωπα, που ασκούν συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα που υπάγεται στον παρόντα νόμο, η γενική υποχρέωση να τηρούν τόσο κατά την έναρξη της συγκεκριμένης δραστηριότητας, όσο και κατά την άσκησή της, συγκεκριμένους γενικούς και καθολικά εφαρμοστέους όρους λειτουργίας που είναι προκαθορισμένοι και τίθενται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Οι γενικοί όροι λειτουργίας μπορεί να διέπουν συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας είναι αντικειμενικά δικαιολογημένη όταν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις σωρευτικά: (α) υπάρχει κίνδυνος για συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον από την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας, (β) καθίσταται απολύτως αναγκαίος ο περιορισμός του δικαιώματος άσκησης της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας, σύμφωνα με τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου, για την αποτροπή του κινδύνου και (γ) η υπαγωγή της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας είναι απολύτως αναγκαία για την αποτροπή του κινδύνου για το συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον. Κίνδυνος για το δημόσιο συμφέρον υπάρχει όταν η συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα κατά αντικειμενική κρίση και με βάση τις υπάρχουσες επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις προκαλεί συγκεκριμένο κίνδυνο σε συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Τα μέτρα τα οποία περιλαμβάνονται στους γενικούς όρους λειτουργίας είναι τα απολύτως αναγκαία για την αποτροπή του κινδύνου για το συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου. Απολύτως αναγκαία είναι τα μέτρα, τα οποία κατά αντικειμενική κρίση και με βάση τις υπάρχουσες επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις αποτρέπουν το συγκεκριμένο κίνδυνο στο συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον και δεν υπερβαίνουν αυτό το μέτρο. Οι γενικοί όροι λειτουργίας και τα μέτρα που θα καθορισθούν για την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας ή ομάδας οικονομικών δραστηριοτήτων σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να προσθέσουν επιπλέον διοικητικό βάρος για τους ενδιαφερόμενους ή να είναι πιο επιβαρυντικά από τα αντίστοιχα που ισχύουν κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Οι γενικοί όροι λειτουργίας καθορίζονται με κοινή απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού και του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κατά λόγο αρμοδιότητας μετά από γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού που πρέπει να είναι αντικειμενικά αιτιολογημένη. Η κοινή υπουργική απόφαση περιγράφει με σαφήνεια και περιοριστικά τους γενικούς όρους λειτουργίας, οι οποίοι πρέπει να τηρούνται από όλα τα πρόσωπα, τα οποία ασκούν τη συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα. Στην κοινή υπουργική απόφαση περιλαμβάνονται τα μέτρα, τα οποία είναι αναγκαία για την αποτροπή κάθε κινδύνου για συγκεκριμένα δημόσια συμφέροντα που μπορεί να προκαλείται από την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας. Η απόφαση περιλαμβάνει στο σκεπτικό της έκθεση, που βεβαιώνει την ανάγκη υπαγωγής της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας και την ανάγκη λήψης των συγκεκριμένων μέτρων ως απολύτως αναγκαίων για την αντιμετώπιση κινδύνου σε συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Εντός ενός μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός και ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κατά λόγο αρμοδιότητας εκκινούν διαδικασία διαβούλευσης σχετικά με την ανάγκη υιοθέτησης γενικών όρων λειτουργίας για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας ή δέσμης ομοειδών δραστηριοτήτων και το περιεχόμενο αυτών. Η διαβούλευση γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 4048/2012, όπως εκάστοτε ισχύει. Επιπλέον, κάθε σχετική πράξη που αφορά τη διαβούλευση, περιλαμβανομένης και της έκθεσης του Γραφείου Νομοθετικής Πρωτοβουλίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργείου, δημοσιεύεται και όπως προβλέπεται στο κεφάλαιο Ζ΄ του παρόντος. Οι απόψεις όλων όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στη δημόσια διαβούλευση δημοσιεύονται όπως κατατίθενται, εκτός και αν χαρακτηρίζονται από αυτούς εμπιστευτικές συνολικά ή μερικώς, οπότε και εμφανίζεται σχετική αναφορά ότι ο ενδιαφερόμενος ζήτησε να μην δημοσιευθούν οι απόψεις του. Απόψεις, οι οποίες δεν υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν δεν λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία καθορισμού των γενικών όρων λειτουργίας. Διακοπή, σύντμηση ή επιμήκυνση του χρόνου της διαδικασίας διαβούλευσης επιτρέπεται μόνο μία φορά με πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, για αντικειμενικά σπουδαίο λόγο, που ανακοινώνεται τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν τη διακοπή, σύντμηση ή επιμήκυνση του χρόνου διαβούλευσης. Η διακοπή δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) ημέρες, διαφορετικά η διαδικασία διαβούλευσης καταργείται και δεν μπορεί να εκκινήσει νέα διαδικασία διαβούλευσης πριν την πάροδο έτους. Η σύντμηση του χρόνου διαβούλευσης δεν μπορεί να είναι για περισσότερο από το μισό της προβλεπόμενης κατά την έναρξη της διαβούλευσης διάρκειας. Η επιμήκυνση του χρόνου διαβούλευσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) ημέρες.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Η ανάλυση των συνεπειών ρυθμίσεων του άρθρου 7 του ν. 4048/2012 δεν είναι αναγκαία στην περίπτωση των γενικών όρων λειτουργίας, αλλά ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός μπορούν με απόφασή τους να ζητήσουν σχετική έκθεση, αν το θεωρούν αναγκαίο.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

Μετά τη λήξη της διαβούλευσης, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός με κοινή απόφασή τους είτε διακόπτουν τη διαδικασία έκδοσης γενικών όρων λειτουργίας για τη συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή τη δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων, εφόσον δε δικαιολογείται η υιοθέτηση γενικών όρων λειτουργίας για την προστασία συγκεκριμένου δημοσίου συμφέροντος είτε την συνεχίζουν για όλες ή κάποιες από αυτές. Η απόφαση με την οποία είτε διακόπτεται είτε συνεχίζεται η διαδικασία έκδοσης γενικών όρων λειτουργίας εκδίδεται εντός τριάντα (30) ημερών από την ολοκλήρωση της διαβούλευσης. Μέσα στην ίδια προθεσμία, αν θεωρηθεί ότι πρέπει να εκδοθούν γενικοί όροι λειτουργίας, κοινοποιείται το σχέδιο της κοινής υπουργικής αποφάσεως στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οφείλει να γνωμοδοτήσει επί αυτού εντός δεκαπέντε (15) ημερών. Το σχέδιο απόφασης περιλαμβάνει τα συγκεκριμένα μέτρα που ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός προτείνουν να αποτελέσουν αντικείμενο των γενικών όρων λειτουργίας και την έκθεση της παραγράφου 5 του παρόντος άρθρου. Η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού δημοσιεύεται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός εκδίδουν την κοινή υπουργική απόφαση με την οποία τίθενται γενικοί όροι λειτουργίας για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή για δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων, εντός τριάντα ημερών από την έκδοση της γνωμοδότησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 8

Σε περίπτωση που η διαδικασία έκδοσης γενικών όρων λειτουργίας για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή για δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων εκκινήσει και μετά τη διαβούλευση δεν εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση που να επιβάλλει γενικούς όρους λειτουργίας, μπορεί να επανεκκινήσει μόνο μετά από νέα διαβούλευση.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 9

Τροποποίηση ή κατάργηση των γενικών όρων λειτουργίας για μια συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή για δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων επιτρέπεται: α) σε περίπτωση που αυτό καταστεί αναγκαίο μετά από αμετάκλητη απόφαση αρμοδίου δικαστηρίου ή β) από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και τον κατά περίπτωση συναρμόδιο Υπουργό, μετά την πάροδο πενταετίας από την υιοθέτησή τους ή την τροποποίηση ή κατάργησή τους. Σε κάθε περίπτωση για την τροποποίηση ή κατάργηση γενικών όρων λειτουργίας ακολουθείται η διαδικασία εισαγωγής γενικών όρων λειτουργίας. Η διαβούλευση για την τροποποίηση ή κατάργηση των γενικών όρων λειτουργίας μετά από αμετάκλητη απόφαση αρμοδίου δικαστηρίου εκκινεί εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της απόφασης αυτής.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 10

Η δήλωση του προσώπου που ασκεί την οικονομική δραστηριότητα στην αρμόδια δημοτική αρχή ότι πληροί τους γενικούς όρους λειτουργίας ή έχει συμμορφωθεί με αυτούς, αρκεί για την άσκηση μιας οικονομικής δραστηριότητας σύμφωνα με το παρόν άρθρο 5. Κάθε πρόσωπο μπορεί να ζητά και να λαμβάνει από την αρμόδια δημοτική αρχή βεβαίωση ότι έχει προβεί στην υποβολή της σχετικής δήλωσης άσκησης της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας και τήρησης των γενικών όρων λειτουργίας για την συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα. Η βεβαίωση αυτή αποτελεί βεβαιωτική διοικητική πράξη και δεν αποτελεί προϋπόθεση για την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας από το συγκεκριμένο πρόσωπο.

Άρθρο 6Υποχρέωση τήρησης ελάχιστων προτύπων στις οικονομικές δραστηριότητες που υπόκεινται σε γενικούς όρους λειτουργίαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Όπου αυτό είναι αντικειμενικά δικαιολογημένο για την προστασία συγκεκριμένου δημόσιου συμφέροντος κατά την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας, μέρος των όρων λειτουργίας μπορεί να είναι και η τήρηση συγκεκριμένων προτύπων. Εκτός από τις περιπτώσεις αυτές, η χρήση προτύπων ενδείκνυται και σε κάθε άλλη περίπτωση γενικών όρων λειτουργίας στην έκταση που δεν αντίκειται στο άρθρο 1 του παρόντος νόμου και ιδίως υπό την προϋπόθεση ότι επιβάλλουν σε κάθε περίπτωση τον ελάχιστο αναγκαίο περιορισμό για την αποτροπή του κινδύνου για το δημόσιο συμφέρον. Για τις ανάγκες του παρόντος νόμου ως πρότυπα εννοούνται οι κάθε είδους κανονισμοί, κριτήρια, πρότυπα, τεχνικές προδιαγραφές ή/και λοιπές τεχνικές απαιτήσεις.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Τα πρότυπα που μπορεί να ισχύουν για συγκεκριμένες οικονομικές δραστηριότητες προσδιορίζονται με βάση τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου και πρέπει να είναι τα ελάχιστα αναγκαία για την εξυπηρέτηση του συγκεκριμένου δημοσίου συμφέροντος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Ο προσδιορισμός των προτύπων για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας υπό καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας γίνεται με τη διαδικασία, η οποία προβλέπεται στον παρόντα νόμο για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή για δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Η πιστοποίηση και ο έλεγχος της συμμόρφωσης με συγκεκριμένα πρότυπα για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας γίνεται από οργανισμούς, οι οποίοι διαπιστεύονται προς τούτο σύμφωνα με την κείμενη ελληνική νομοθεσία. Τα πρόσωπα που μπορούν να διαπιστευθούν ως οργανισμοί αξιολόγησης συμμόρφωσης, η διαδικασία πιστοποίησης και κάθε άλλη λεπτομέρεια ρυθμίζονται στο κεφάλαιο Γ΄ του παρόντος νόμου. Πιστοποίηση για τις ανάγκες του παρόντος νόμου εννοείται οποιαδήποτε δραστηριότητα αξιολόγησης της συμμόρφωσης.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Η δήλωση ενός προσώπου στην αρμόδια δημοτική αρχή ότι έχει πιστοποιηθεί από διαπιστευμένο προς τούτο οργανισμό για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σύμφωνα με τους γενικούς όρους λειτουργίας που ισχύουν για τη συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα, αρκεί για την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σύμφωνα με το παρόν άρθρο 6. Η δήλωση περιλαμβάνεται στην υπεύθυνη δήλωση της παραγράφου 10 του άρθρου 5 και σε αυτήν εφαρμόζεται αναλόγως η παράγραφος αυτή.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Μετά την αρχική πιστοποίηση συμμόρφωσης με συγκεκριμένο πρότυπο, κάθε πρόσωπο − φορέας της πιστοποίησης επαναξιολογείται σε χρόνους και υπό τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο κατά περίπτωση εφαρμοστέο πρότυπο. Η επαναξιολόγηση περιλαμβάνει υποχρεωτικά και διαδικασία υποβολής ενστάσεων από τα αξιολογούμενα πρόσωπα προς τον οργανισμό αξιολόγησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης και ενστάσεων και εφόσον από αυτή προκύπτει ότι το συγκεκριμένο πρόσωπο δεν τηρεί το συγκεκριμένο πρότυπο, ο οργανισμός αξιολόγησης συμμόρφωσης που ενεργεί την επαναξιολόγηση υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών από την ολοκλήρωση της επαναξιολόγησης να ανακαλέσει το πιστοποιητικό, το οποίο έχει εκδώσει και μέσα στην ίδια προθεσμία να ενημερώσει κάθε αρμόδια για την εποπτεία του παρόντος νόμου αρχή, παρέχοντας κάθε σχετική πληροφορία και έγγραφο περιλαμβανομένων και τυχόν ενστάσεων του αξιολογούμενου προσώπου και των απαντήσεών του επί αυτών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

Κάθε πρόσωπο που πιστοποιείται για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα οφείλει με την υπεύθυνη δήλωση της παραγράφου 5 να δημοσιοποιεί την επωνυμία του οργανισμού αξιολόγησης συμμόρφωσης που το πιστοποίησε για την έναρξη άσκησης της δραστηριότητάς του. Με υπεύθυνη δήλωση του προσώπου που έχει πιστοποιηθεί σύμφωνα με την παρούσα, η οποία γίνεται στις αρμόδιες δημοτικές αρχές εντός πέντε (5) ημερών από την ολοκλήρωση κάθε επαναξιολόγησης, ανακοινώνεται η επωνυμία των οργανισμών αξιολόγησης συμμόρφωσης, που έκαναν την αξιολόγηση ως προς τη συμμόρφωση με τα συγκεκριμένα πρότυπα μετά την έναρξη άσκησης συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας και η ημερομηνία κατά την οποία έγινε η αξιολόγηση.

Άρθρο 7Έγκριση λειτουργίαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Όποτε είναι αντικειμενικά δικαιολογημένο σύμφωνα με τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου και με το παρόν άρθρο, για την προστασία συγκεκριμένου δημόσιου συμφέροντος, επιβάλλεται στα πρόσωπα, που ασκούν συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα, η προηγούμενη έγκριση λειτουργίας. Η προηγούμενη έγκριση λειτουργίας αποτελεί ατομική εκτελεστή διοικητική πράξη.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας είναι αντικειμενικά δικαιολογημένη όταν συντρέχουν οι εξής σωρευτικά προϋποθέσεις: (α) υπάρχει κίνδυνος για συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον από την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας, (β) καθίσταται απολύτως αναγκαίος ο περιορισμός του δικαιώματος άσκησης της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σύμφωνα με τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου για την αποτροπή του κινδύνου, και (γ) η υπαγωγή της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας είναι απολύτως αναγκαία για την αποτροπή του κινδύνου για το συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον. Κίνδυνος για το δημόσιο συμφέρον υπάρχει όταν συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα κατά αντικειμενική κρίση και με βάση τις υπάρχουσες επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις προκαλεί συγκεκριμένο κίνδυνο σε συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Δεν επιτρέπεται η υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας, αν κατά αντικειμενική κρίση και με βάση τις υπάρχουσες επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις ο κίνδυνος μπορεί να αποτραπεί με την υπαγωγή της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Αν η άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας συνεπάγεται την πρόκληση κινδύνου σε συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον που καθιστά αναγκαία την υπαγωγή σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας και ταυτόχρονα συνεπάγεται την πρόκληση άλλου κινδύνου για το ίδιο δημόσιο συμφέρον ή για άλλο δημόσιο συμφέρον που υπάγεται σε καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας, ως προς τη δεύτερη περίπτωση η άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας υπάγεται σε καθεστώς γενικών όρων λειτουργίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού και του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κατά λόγο αρμοδιότητας, καθορίζονται οι οικονομικές δραστηριότητες ή η δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων εκ των αναφερομένων στο άρθρο 2, που προϋποθέτουν τη χορήγηση έγκρισης λειτουργίας σύμφωνα με το παρόν άρθρο. Με το ίδιο προεδρικό διάταγμα καθορίζονται με τρόπο περιοριστικό και οι όροι και οι προϋποθέσεις υπό τους οποίους θα ασκείται αυτή η οικονομική δραστηριότητα και οι οποίοι είναι οι απολύτως αναγκαίοι για την αποτροπή του κινδύνου για το συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου. Απολύτως αναγκαίοι είναι οι όροι και οι προϋποθέσεις που κατά αντικειμενική κρίση και με βάση τις υπάρχουσες επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις αποτρέπουν το συγκεκριμένο κίνδυνο στο συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον και δεν υπερβαίνουν αυτή την ανάγκη. Οι όροι και οι προϋποθέσεις που θα καθορισθούν για την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας ή ομάδας οικονομικών δραστηριοτήτων που προϋποθέτουν τη χορήγηση έγκρισης λειτουργίας σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να προσθέσουν επιπλέον διοικητικό βάρος για τους ενδιαφερόμενους ή να είναι πιο επιβαρυντικά από τους αντίστοιχους που ισχύουν κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός και ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κατά λόγο αρμοδιότητας, εκκινούν διαδικασία διαβούλευσης σχετικά με τους όρους και προϋποθέσεις έγκρισης λειτουργίας για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων. Η διαβούλευση γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 4048/2012, όπως εκάστοτε ισχύει. Επιπλέον, κάθε σχετική πράξη που αφορά τη διαβούλευση, περιλαμβανομένης και της έκθεσης του Γραφείου Νομοθετικής Πρωτοβουλίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργείου, δημοσιεύεται και όπως προβλέπεται στο κεφάλαιο Ζ΄ του παρόντος. Οι απόψεις όλων όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στην δημόσια διαβούλευση δημοσιεύονται όπως κατατίθενται, εκτός και αν χαρακτηρίζονται από αυτούς εμπιστευτικές συνολικά ή μερικώς, οπότε και εμφανίζεται σχετική αναφορά ότι ο ενδιαφερόμενος ζήτησε να μην δημοσιευθούν οι απόψεις του. Απόψεις, οι οποίες δεν υποβάλλονται σύμφωνα με το παρόν, δεν λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία καθορισμού των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας. Σύντμηση ή επιμήκυνση του χρόνου της διαδικασίας διαβούλευσης επιτρέπεται μόνο μία φορά με πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, για αντικειμενικά σπουδαίο λόγο, που ανακοινώνεται τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν τη σύντμηση ή επιμήκυνση του χρόνου διαβούλευσης. Η σύντμηση του χρόνου διαβούλευσης δεν μπορεί να είναι για περισσότερο από το μισό της προβλεπόμενης κατά την έναρξη της διαβούλευσης διάρκειας. Η επιμήκυνση του χρόνου διαβούλευσης δεν υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) ημέρες.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 7

Η ανάλυση των συνεπειών των ρυθμίσεων του άρθρου 7 του ν. 4048/2012 είναι αναγκαία στην περίπτωση των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 8

Μετά τη λήξη της διαβούλευσης, συντάσσεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και των συναρμοδίων Υπουργείων έκθεση με την οποία βεβαιώνεται είτε ότι συντρέχουν οι όροι για την υπαγωγή της οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας και οι αναγκαίοι όροι για την αποτροπή του κινδύνου για συγκεκριμένο δημόσιο συμφέρον είτε ότι δεν συντρέχουν. Η έκθεση δημοσιεύεται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήξη της διαβούλευσης σύμφωνα με το Κεφάλαιο Ζ΄ του παρόντος. Σε περίπτωση που παρέλθει άπρακτη αυτή η προθεσμία θεωρείται ότι δεν συντρέχουν οι όροι για την υπαγωγή της συγκεκριμένης δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 9

Σε περίπτωση που δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και οι εκάστοτε συναρμόδιοι Υπουργοί με αιτιολογημένη κοινή απόφασή τους ορίζουν ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις να υπαχθεί η συγκεκριμένη οικονομική διαδικασία σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας. Σε περίπτωση που συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός κοινοποιούν το σχέδιο προεδρικού διατάγματος στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της έκθεσης της προηγούμενης παραγράφου. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οφείλει να γνωμοδοτήσει επί αυτού εντός τριάντα (30) ημερών. Η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού δημοσιεύεται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Η έκθεση της προηγουμένης παραγράφου αποτελεί μέρος της υπουργικής απόφασης του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου ή του προεδρικού διατάγματος του δεύτερου εδαφίου της παρούσας παραγράφου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 10

Τροποποίηση των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας για μια συγκεκριμένη δραστηριότητα ή για δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων επιτρέπεται: α) σε περίπτωση που αυτό καταστεί αναγκαίο μετά από αμετάκλητη απόφαση αρμοδίου δικαστηρίου, ή β) από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και τον κατά περίπτωση συναρμόδιο Υπουργό, μετά την πάροδο πενταετίας από την υιοθέτησή τους ή την τροποποίηση. Σε κάθε περίπτωση για την τροποποίηση των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας ακολουθείται η διαδικασία υιοθέτησης όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας. Η διαβούλευση για την τροποποίηση ή κατάργηση των όρων και προϋποθέσεων έγκρισης λειτουργίας μετά από αμετάκλητη απόφαση αρμοδίου δικαστηρίου εκκινεί εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της απόφασης αυτής.

Άρθρο 8Τήρηση ελάχιστων προτύπων στις οικονομικές δραστηριότητες που απαιτούν έγκριση λειτουργίαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Στους όρους και τις προϋποθέσεις για την έγκριση λειτουργίας που τίθενται με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 5 του άρθρου 7, μπορεί να περιλαμβάνεται και η τήρηση συγκεκριμένων προτύπων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Τα πρόσωπα που μπορούν να διαπιστευτούν ως οργανισμοί αξιολόγησης συμμόρφωσης, η διαδικασία πιστοποίησης και κάθε άλλη λεπτομέρεια ρυθμίζονται στο κεφάλαιο Γ΄ του παρόντος νόμου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Ο διαπιστευμένος οργανισμός αξιολόγησης συμμόρφωσης κοινοποιεί υπεύθυνη δήλωσή του στην αρμόδια για την παροχή της έγκρισης λειτουργίας αρχή με την οποία πιστοποιεί την από μέρους του ενδιαφερόμενου προσώπου συμμόρφωση με το συγκεκριμένο πρότυπο. Η υπεύθυνη δήλωση δημοσιεύεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας. Από τη δημοσίευσή της, το συγκεκριμένο πρόσωπο τεκμαίρεται ότι πληροί τις προϋποθέσεις του συγκεκριμένου προτύπου. Τέτοια υπεύθυνη δήλωση υποβάλλει ο οργανισμός αξιολόγησης συμμόρφωσης σε κάθε επαναξιολόγηση τήρησης του προτύπου που πραγματοποιεί μετά την έγκριση λειτουργίας πιστοποιώντας τη συμμόρφωση ή μη με τα πρότυπα. Η υπεύθυνη δήλωση είτε αρχική είτε μετά την επαναξιολόγηση, περιλαμβάνει την επωνυμία και τον αριθμό ΓΕΜΗ του οργανισμού αξιολόγησης συμμόρφωσης και του πιστοποιουμένου προσώπου, το αντικείμενο της πιστοποίησης και το πρότυπο που εφαρμόζεται, το χρόνο διενέργειάς της, και υποβάλλεται εντός πέντε (5) ημερών από την ολοκλήρωση της αρχικής αξιολόγησης ή επαναξιολόγησης.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Τα πρότυπα, η συμμόρφωση στα οποία επιβάλλεται ως προϋπόθεση για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας υπό καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας, είναι τα ελάχιστα αναγκαία για την εξυπηρέτηση του συγκεκριμένου δημόσιου συμφέροντος που δικαιολογεί την επιβολή προτύπων. Η επιλογή των προτύπων γίνεται με βάση τις αρχές του άρθρου 1 και κατά τρόπο που να επιδιώκεται η τεχνολογική ουδετερότητα και ο αποτελεσματικός ανταγωνισμός για την άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Η τήρηση πρόσθετων προτύπων από ένα πρόσωπο και η πιστοποίησή του σχετικά με αυτά δεν επηρεάζει σε τίποτα τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με την πιστοποίηση.

Άρθρο 9Χορήγηση έγκρισης λειτουργίαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Το περιεχόμενο της αίτησης για την έγκριση λειτουργίας για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα ή δέσμη ομοειδών οικονομικών δραστηριοτήτων καθορίζεται με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 5 του άρθρου 7 του παρόντος νόμου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η αρμόδια για την έκδοση της έγκρισης λειτουργίας αρχή οφείλει να ενημερώνει, εντός επτά (7) ημερών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος, τον υποβάλλοντα την αίτηση για έγκριση λειτουργίας αν λείπει κάποιο από τα στοιχεία, τα οποία προσδιορίζονται με τρόπο περιοριστικό στο προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 5 του άρθρου 7 του παρόντος νόμου, θέτοντας και προθεσμία επτά (7) ημερών για την προσκόμισή τους. Αν μετά την πάροδο της προθεσμίας αυτής τα σχετικά έγγραφα δεν έχουν προσκομισθεί, η αίτηση απορρίπτεται.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Η διάρκεια εξέτασης ενός αιτήματος για έγκριση λειτουργίας δεν μπορεί να υπερβαίνει τις πενήντα (50) ημέρες από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Σε περίπτωση που λείπουν έγγραφα, η προθεσμία των πενήντα (50) ημερών διακόπτεται και επανεκκινεί μετά την προσκόμισή τους. Σε περίπτωση παρόδου των πενήντα (50) ημερών από την υποβολή της πλήρους αίτησης σύμφωνα με τον παρόντα, χωρίς την έγκριση ή απόρριψη της αίτησης, τεκμαίρεται ότι η αίτηση έχει γίνει δεκτή και η αρμόδια αρχή οφείλει να εκδώσει τη σχετική εκτελεστή ατομική διοικητική πράξη εντός δέκα (10) ημερών από την πάροδο των προθεσμίων που τίθενται παραπάνω.

Άρθρο 10Μεταβίβαση έγκρισης λειτουργίας

Η έγκριση λειτουργίας μεταβιβάζεται μαζί με την επιχειρηματική μονάδα, η οποία έχει λάβει την έγκριση λειτουργίας και μπορεί να συσταθεί επί αυτής εμπράγματο δικαίωμα μόνο μαζί με την επιχειρηματική μονάδα, η οποία έχει λάβει την έγκριση λειτουργίας. Η μίσθωση ή αλλαγή ελέγχου της επιχείρησης, η οποία έχει λάβει την έγκριση λειτουργίας για τη συγκεκριμένη επιχειρηματική μονάδα, δεν συνιστά λόγο ανάκλησης της έγκρισης λειτουργίας. Κάθε πρόσωπο το οποίο μεταβιβάζει επιχειρηματική μονάδα ή συστήνει επί αυτής δικαίωμα επικαρπίας υποχρεούται να κοινοποιεί το γεγονός αυτό εντός τριάντα (30) ημερών από την ολοκλήρωσή του στην αρμόδια κατά τόπο Αρχή. Η παρούσα δεν περιορίζει σε τίποτα τις διατάξεις του ν. 3959/2011 περί συγκέντρωσης επιχειρήσεων. Η έννοια της αλλαγής ελέγχου στο παρόν έχει την έννοια που της δίδεται στα άρθρα 5 επ. του ν. 3959/2011.

Άρθρο 11Περιορισμός αριθμού εγκρίσεων λειτουργίας και χορήγηση αυτώνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Σε συγκεκριμένες οικονομικές δραστηριότητες για την άσκηση των οποίων προϋποτίθεται η χορήγηση της έγκρισης λειτουργίας, ο αριθμός των προσώπων που λαμβάνουν έγκριση μπορεί να περιορισθεί είτε συνολικά για ολόκληρη την Επικράτεια είτε και για συγκεκριμένα γεωγραφικά διαμερίσματα, εφόσον τούτο επιβάλλεται από λόγους αντικειμενικούς, που αφορούν τη συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα και το δημόσιο συμφέρον το οποίο εξυπηρετείται, ιδίως αν η άσκηση της συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας προϋποθέτει είτε τη χρήση σπάνιου πόρου, ο οποίος δεν επαρκεί για αόριστο αριθμό προσώπων ή τη χρήση άλλου πόρου του Δημοσίου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 5 του άρθρου 7 του παρόντος νόμου καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις υπό τους οποίους μπορεί να περιορισθεί ο αριθμός των προσώπων που θα λάβουν έγκριση να ασκούν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, ο τρόπος με τον οποίο θα καθορισθεί ο αριθμός των προσώπων αυτών και η διαγωνιστική διαδικασία με την οποία θα χορηγηθούν οι συγκεκριμένες εγκρίσεις λειτουργίας και η οποία σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνεται με βάση τις αρχές της διαφάνειας, της ισότιμης μεταχείρισης, της αναλογικότητας, της προστασίας του ανταγωνισμού και σύμφωνα με τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου. Ο περιορισμός του αριθμού των προσώπων που ασκούν μια οικονομική δραστηριότητα μπορεί να αφορά και ένα μόνο επίπεδο δραστηριοποίησης μιας επιχείρησης σε συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Σε περίπτωση που το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 5 του άρθρου 7 κατά τα ανωτέρω εισάγει περιορισμό του αριθμού των εγκρίσεων λειτουργίας για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα, η αρμόδια κατά περίπτωση Αρχή μόλις λάβει αίτημα για την άσκηση αυτής της οικονομικής δραστηριότητας, το κοινοποιεί εντός επτά (7) ημερών από την υποβολή του στον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και τον κατά περίπτωση αρμόδιο Υπουργό, οι οποίοι ορίζουν με αντικειμενικά αιτιολογημένη κοινή απόφασή τους εντός είκοσι (20) ημερών από την αίτηση, το μέγιστο αριθμό των εγκρίσεων λειτουργίας που θα χορηγηθούν. Το στάδιο αυτό δεν ακολουθείται, αν έχει ήδη υπάρξει προηγούμενο αίτημα και έχει ορισθεί ο αριθμός των εγκρίσεων λειτουργίας για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Η απόφαση με την οποία καθορίζεται ο μέγιστος αριθμός των εγκρίσεων λειτουργίας για συγκεκριμένη δραστηριότητα σύμφωνα με το παρόν άρθρο, επανεξετάζεται υποχρεωτικά κάθε πενταετία και στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να μειωθεί ο αριθμός των εγκρίσεων λειτουργίας κάτω από τον αριθμό των εγκρίσεων λειτουργίας που έχουν χορηγηθεί και δεν έχουν ανακληθεί ή λήξει μέχρι τη συμπλήρωση της πενταετίας από την έκδοση της απόφασης, με την οποία περιορίσθηκε ο αριθμός των εγκρίσεων λειτουργίας και ορίσθηκε ο αριθμός αυτών. Το σχέδιο προεδρικού διατάγματος κοινοποιείται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οφείλει να γνωμοδοτήσει επί αυτού εντός τριάντα (30) ημερών. Η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού δημοσιεύεται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Η έκθεση της προηγούμενης παραγράφου αποτελεί μέρος του προεδρικού διατάγματος της παρούσας παραγράφου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Με την κοινή υπουργική απόφαση της προηγούμενης παραγράφου ορίζεται και κάθε απαραίτητη λεπτομέρεια για το διαγωνισμό, με τον οποίο θα χορηγηθούν οι εγκρίσεις λειτουργίας, σύμφωνα και με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 5 του άρθρου 7. Η πρόσκληση για συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τριάντα (30) ημέρες και η δημοσίευση γίνεται τουλάχιστον στην Κεντρική Διαδικτυακή Πύλη Οικονομικής Δραστηριότητας του άρθρου 25 του παρόντος. Ο διαγωνισμός διεξάγεται και οι εγκρίσεις λειτουργίας χορηγούνται στην περίπτωση αυτή από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και τον συναρμόδιο κατά περίπτωση Υπουργό.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Η διάρκεια εξέτασης ενός αιτήματος για χορήγηση έγκρισης λειτουργίας υπό καθεστώς περιορισμένου αριθμού, περιλαμβανομένης και της διαγωνιστικής διαδικασίας, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις εκατό (100) ημέρες από την υποβολή της αίτησης για την έκδοση της συγκεκριμένης έγκρισης λειτουργίας. Η ανωτέρω προθεσμία δύναται να παραταθεί για μόνο τριάντα (30) ημέρες επιπλέον της αρχικής προθεσμίας των εκατό (100) ημερών. Στην περίπτωση αυτή, τουλάχιστον δεκαπέντε (15) ημέρες πριν τη συμπλήρωση των εκατό (100) ημερών, η κατά περίπτωση αρμόδια αρχή οφείλει να ενημερώσει εγγράφως το πρόσωπο που υπέβαλε την αίτηση και κάθε άλλο πρόσωπο, το οποίο συμμετέχει στη διαδικασία σχετικά με την πιθανή καθυστέρηση, τους λόγους στους οποίους αυτή οφείλεται και την πιθανή διάρκειά της.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 6

Κάθε πρόσωπο στο οποίο χορηγείται έγκριση λειτουργίας σε συνθήκες περιορισμένου αριθμού αυτών, υποχρεούται να προβεί σε πραγματική άσκηση της αντίστοιχης οικονομικής δραστηριότητας εντός ενός (1) έτους από τη χορήγησή της. Με την πράξη της έγκρισης λειτουργίας για συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα προσδιορίζεται το περιεχόμενο της ελάχιστης αναγκαίας εκμετάλλευσης. Στο προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 5 του άρθρου 7 τίθεται με τρόπο ειδικό και σαφή το πλαίσιο, στο οποίο η εκάστοτε αρμόδια αρχή υποχρεούται να προσδιορίσει εφαρμόζοντας τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου, την ελάχιστη εκμετάλλευση κάθε προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας, που δίνεται με περιορισμό του αριθμού τους.

Άρθρο 12Eνδικοφανής προσφυγήΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Κατά της απόφασης με την οποία απορρίπτεται αίτημα χορήγησης έγκρισης λειτουργίας ή κατά της απόφασης με την οποία επιβάλλονται ειδικοί όροι και προϋποθέσεις, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 7, που δεν συνάδουν με τις αρχές του άρθρου 1 του παρόντος νόμου, το αιτούν πρόσωπο μπορεί να προσφύγει ενώπιον της κατά περίπτωση αρμόδιας αρχής, όπως ορίζεται στο άρθρο 24. Η απόφαση επί της προσφυγής πρέπει να είναι αιτιολογημένη και, με την επιφύλαξη της επόμενης παραγράφου, εκδίδεται εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της προσφυγής. Εάν οι λόγοι της προσφυγής στηρίζονται σε αιτιάσεις τεχνικής φύσεως, η αρχή που κρίνει επί της προσφυγής δύναται να ζητήσει την τεχνική συνδρομή από τον ιδιωτικό φορέα του άρθρου 15, του οποίου η εισήγηση ενσωματώνεται στην απόφαση. Στην περίπτωση αυτή, η προθεσμία για την έκδοση της απόφασης παρατείνεται για δεκαπέντε (15) ακόμη ημέρες. Σε περίπτωση αποδοχής της προσφυγής η αρχή που την εξέτασε χορηγεί υποχρεωτικά την έγκριση λειτουργίας ή τροποποιεί τους όρους και τις προϋποθέσεις που τέθηκαν με την αρχική έγκριση λειτουργίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Ειδικά η απόφαση επί ενδικοφανούς προσφυγής κατά αποφάσεως, που αφορά τη μη χορήγηση έγκρισης λειτουργίας σε συνθήκες περιορισμού του αριθμού τους, εκδίδεται εντός σαράντα πέντε (45) ημερών από την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Σε περίπτωση παρέλευσης της προθεσμίας των ανωτέρω παραγράφων, χωρίς την έκδοση απόφασης από την αρμόδια κατά περίπτωση αρχή τεκμαίρεται η απόρριψη της ενδικοφανούς προσφυγής.

Άρθρο 13Παράβολο

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας προσδιορίζεται συγκεκριμένο ύψος παραβόλου, το οποίο καταβάλλεται ετήσια από το κάθε πρόσωπο ανά οικονομική δραστηριότητα που ασκεί υπό καθεστώς προηγούμενης έγκρισης λειτουργίας, καθώς και τα παράβολα και επιβαρύνσεις που αυτό αντικαθιστά. Το σύνολο των πόρων που συγκεντρώνονται πιστώνεται σε ειδικό κωδικό του Κρατικού Προϋπολογισμού και χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο για την εποπτεία και τον έλεγχο των οικονομικών δραστηριοτήτων σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Με την κοινή απόφαση του παρόντος άρθρου ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη μεταφορά των πιστώσεων στα αρμόδια όργανα για τον έλεγχο και την εποπτεία.

Άρθρο 14Παροχή υπηρεσιώνΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Πρόσωπα που υποβάλλουν αίτηση για έγκριση λειτουργίας, μπορούν να συνυποβάλλουν και μελέτες φυσικών ή νομικών προσώπων της επιλογής τους προς υποστήριξη της αίτησής τους. Οι αρμόδιες εκάστοτε αρχές εξετάζουν τις σχετικές μελέτες ως προς την πληρότητα και ορθότητά τους και, εφόσον θεωρούν αυτές επαρκείς, μπορούν στην απόφασή τους να τις υιοθετούν. Οι αρμόδιες αρχές μπορούν επίσης να ζητήσουν εξασφάλιση είτε με ασφαλιστικές συμβάσεις ή με εγγυητικές επιστολές ή άλλα συνήθη κατά τη χρηματοδοτική πρακτική μέσα εγγυοδοσίας ή εγγύησης. Η εγγυοδοσία πρέπει να είναι ανάλογη του βαθμού στον οποίο οι μελέτες φυσικών ή νομικών προσώπων λαμβάνονται υπόψιν για την αξιολόγηση του αν η έγκριση λειτουργίας θα πρέπει να δοθεί στη συγκεκριμένη περίπτωση και αν απαιτείται και σε τι βαθμό με την ατομική διοικητική πράξη χορήγησης της έγκρισης και εξειδίκευση των όρων ή προϋποθέσεων που υπάρχουν στο αντίστοιχο προεδρικό διάταγμα.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Οι αρμόδιες αρχές για τη χορήγηση έγκρισης λειτουργίας δύνανται να αναθέτουν, σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, μελέτες ή την παροχή υπηρεσιών αναγκαίων για την εξέταση συγκεκριμένων αιτημάτων έγκρισης λειτουργίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Παρέχοντες υπηρεσίες σε πρόσωπα τα οποία αιτούνται έγκριση λειτουργίας δεν μπορούν για την ίδια αίτηση έγκρισης λειτουργίας να παρέχουν και υπηρεσίες στις αρχές οι οποίες είναι αρμόδιες για τη χορήγηση της έγκρισης λειτουργίας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4

Τα πρόσωπα τα οποία παρέχουν υπηρεσίες σε αρμόδιες για τη χορήγηση έγκρισης αρχές κατά το παρόν άρθρο δημοσιεύουν υποχρεωτικά, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, την επωνυμία και τον αριθμό εμπορικού μητρώου των επιχειρήσεων στις οποίες παρείχαν συμβουλευτικές υπηρεσίες σύμφωνα με το παρόν άρθρο, καθώς και το χρόνο και το αντικείμενο των υπηρεσιών που παρείχαν κατά τα τελευταία τρία έτη.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5

Οι περιορισμοί των προσώπων που παρέχουν υπηρεσίες σε επιχειρήσεις ή στις αρμόδιες αρχές κατά το παρόν άρθρο καταλαμβάνουν και τα πρόσωπα, τα οποία βρίσκονται υπό κοινό έλεγχο με αυτά. Για τις ανάγκες του παρόντος άρθρου, ο έλεγχος έχει την έννοια η οποία του δίδεται στα άρθρα 5 επ. του ν. 3959/2011.

Αθήνα, 10 Μαΐου 2014
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ−ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΣΑΥΤΑΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ – ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΟΛΓΑ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.
Αθήνα, 10 Μαΐου 2014
Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ