180 Α' 2014

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ 113/2014

Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ - ΑΠΟΣΤΟΛΗ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ - Γενική Γραμματεία Πρόνοιας
29 Αυγούστου 2014

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 180
29 Αυγούστου 2014

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΜΕ ΑΡΙΘ. 113
Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις: α. του άρθρου 54 «Περιεχόμενο, έγκριση και τροποποίηση Οργανισμών» του ν. 4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης − Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» (Α΄ 174), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 27 του ν. 4210/2013 «Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 254), με το άρθρο 55 του ν. 4238/2014 «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 38), με το άρθρο 46 του ν. 4250/2014 «Διοικητικές Απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα – Τροποποίηση Διατάξεων του π.δ. 318/1992 (Α΄ 161) και λοιπές ρυθμίσεις» (Α΄ 74) και με το άρθρο 7 του ν. 4275/2014 «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3526/2007) − Επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 149), β. του άρθρου 35, παρ. 4, του ν. 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο−βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις, εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012−2015» (Α΄ 226) και του άρθρου 10 του ν. 4210/2013 «Ρυθμίσεις Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 254), γ. του άρθρου 21 του ν. 4048/2012 «Ρυθμιστική Διακυβέρνηση: Αρχές, Διαδικασίες και Μέσα Καλής Νομοθέτησης» (Α΄ 34), δ. του άρθρου 12 του ν. 3492/2006 «Οργάνωση συστήματος ελέγχου για τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού φορέων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 210), ε. της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής των νόμων 4046/2012, 4093/2012 και 4127/2013» (Α΄ 107), στ. του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κωδικοποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98), ζ. του ν. 4052/2012,«Νόμος αρμοδιότητας Υπουργείων Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για εφαρμογή του νόμου «Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου του Μνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας» και άλλες διατάξεις» (Α΄ 41), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, η. του ν.3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 170) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
2. Το π.δ.86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 141) και το π.δ. 119/2013 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 153).
3. Την υπ’ αριθ. Υ301/25−6−2013 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός της σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β΄ 1594).
4. Την υπ’ αριθ. Υ48/9−7−2012 απόφαση του Πρωθυπουργού περί καθορισμού αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα (Β΄ 2105).
5. Τις από 14.02.2013 και 26−11−2013 αποφάσεις του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, σχετικά με τις μεταρρυθμιστικές δράσεις του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
6. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.
7. Την υπ’ αριθ. 144/2014 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας , απο−
φασίζουμε:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄Γενική Γραμματεία Πρόνοιας
Άρθρο 36Γενική Διεύθυνση ΠρόνοιαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Στρατηγικός σκοπός της Γενικής Διεύθυνσης Πρόνοιας είναι να σχεδιάζει, προγραμματίζει, οργανώνει, ελέγχει και αξιολογεί πολιτικές και δράσεις για την οικογένεια, την αναπηρία και τις λοιπές ευπαθείς κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού. Έχει την ευθύνη εξειδίκευσης και εφαρμογής ενός συνολικού αποτελεσματικού δίκαιου και βιώσιμου μοντέλου κοινωνικής πρόνοιας.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η Γενική Διεύθυνση Πρόνοιας συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες: α) Διεύθυνση Προστασίας Οικογένειας. β) Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης. γ) Διεύθυνση Προστασίας Ατόμων με Αναπηρία.

Άρθρο 37Διεύθυνση Προστασίας ΟικογένειαςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Προστασίας Οικογένειας είναι, ο σχεδιασμός δράσεων, η οργάνωση, η εφαρμογή προγραμμάτων για θέματα προστασίας οικογένειας (παιδιά, έφηβοι, ενήλικες, άτομα τρίτης και τέταρτης ηλικίας), καθώς και η παρακολούθηση και αξιολόγηση αυτών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η Διεύθυνση Προστασίας Οικογένειας συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες: α) Τμήμα Οικογένειας και Δημογραφικής Πολιτικής. β) Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων. γ) Τμήμα Υιοθεσιών, Αναδοχών, Κεντρική Αρχή Διακρατικών Υιοθεσιών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

α) Αρμοδιότητες του Τμήματος Οικογένειας και Δημογραφικής Πολιτικής: αα) Η χάραξη κατευθύνσεων σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς για ζητήματα δημογραφίας, προστασίας της οικογένειας, της μητρότητας, των παιδιών και των εφήβων. αβ) Η μελέτη, ο σχεδιασμός προγραμμάτων και η παρακολούθηση της υλοποίησής τους για τη στήριξη παιδιών και εφήβων που στερούνται υποστηρικτικού οικογενειακού περιβάλλοντος, την προστασία των ευάλωτων οικογενειών, την καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας, την επιδοματική ενίσχυση των οικογενειών και την οικονομική ενίσχυση των απροστάτευτων παιδιών. αγ) Ο σχεδιασμός και παρακολούθηση της εφαρμογής δράσεων και προγραμμάτων προστασίας των πολυτέκνων (πολυτεκνική ιδιότητα, πολυτεκνικά επιδόματα, δωρεάν μετακίνηση πολυτέκνων κ.α.). αδ) Η εισήγηση προτάσεων για χρηματοδότηση, η εποπτεία και αξιολόγηση της εφαρμογής προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν την προστασία της οικογένειας και την προστασία των παιδιών και εφήβων σε εθνικό και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, με σκοπό την αποτελεσματικότερη απόδοση των διατιθέμενων πόρων. Επίσης η καταγραφή και παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των προγραμμάτων αυτών, που αναπτύσσουν Υπηρεσίες των Περιφερειών, των Ο.Τ.Α., ως και μη κρατικές Οργανώσεις, περιλαμβανομένης της συλλογής στατιστικών στοιχείων για επίσημη χρήση. αε) Η διμερής και πολυμερής συνεργασία επί παντός θέματος αρμοδιότητας του Τμήματος με κράτη−μέλη και φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διεθνών οργανισμών. αστ) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) ή Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) ή εκδηλώσεων ιδιωτικής κοινωφελούς πρωτοβουλίας (σωματεία, οργανώσεις κ.λπ.) και ιδιωτικών επιχειρήσεων που παρέχουν υπηρεσίες για την προστασία της οικογένειας και του παιδιού. αζ) Η έκδοση πράξεων σύστασης, κατάρτισης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής και έγκριση των οργανισμών και κανονισμών εσωτερικής λειτουργίας Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. (σωματεία, οργανώσεις κ.λπ.) καθώς και ιδιωτικών επιχειρήσεων, που αφορούν στην προστασία της οικογένειας και του παιδιού και η εποπτεία και παρακολούθηση της δράσης των. αη) Η παρακολούθηση, η εποπτεία και ο έλεγχος εφαρμογής προγραμμάτων και μέτρων προστασίας οικογένειας και παιδιού καθώς και λοιπών συναφών δράσεων και εκδηλώσεων που εφαρμόζονται από τα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας (Ν.Π.Δ.Δ.), από ιδρύματα προστασίας οικογένειας και παιδιού (Ν.Π.Ι.Δ.), από άλλους φορείς ιδιωτικής κοινωφελούς πρωτοβουλίας (σωματεία και οργανώσεις κ.λπ.), από ιδιωτικές επιχειρήσεις (π.χ. Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί) και λοιπούς φορείς. αθ) Η εποπτεία, ο συντονισμός, η παρακολούθηση και η αξιολόγηση των δράσεων των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας των Περιφερειών της χώρας, σε θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος. αι) Η εισήγηση για την ένταξη έργων (ανέγερση, βελτίωση υποδομών και ανάπτυξη προγραμμάτων για την προστασία της οικογένειας και του παιδιού) στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή σε άλλα προγράμματα, ο προγραμματισμός στην ανάπτυξη υποδομής, η έγκριση σκοπιμότητας εκτέλεσης έργων στον τομέα αυτό και η παρακολούθηση υλοποίησης των προγραμμάτων. αια) Η μέριμνα για την παροχή πάσης φύσεως κοινωνικής προστασίας και φροντίδας προς τις παραπάνω κατηγορίες ατόμων. αιβ) Η εισήγηση για επιχορήγηση από τις πιστώσεις του Ειδικού Κρατικού Λαχείου φορέων που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας σε θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος. β) Αρμοδιότητες του Τμήματος Προστασίας Ηλικιωμένων: βα) Η μελέτη, η κατάρτιση, ο συντονισμός, η παρακολούθηση και ο έλεγχος της εφαρμογής προγραμμάτων ανοικτής και κλειστής προστασίας ηλικιωμένων. ββ) Η μέριμνα για την παροχή πάσης φύσεως ενίσχυσης σε άτομα τρίτης και τέταρτης ηλικίας (επίδομα στεγαστικής συνδρομής, διάθεση συμβατικών κλινών, συμβάσεις κατασκηνώσεων/λουτροθεραπείας κ.ά.) βγ) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας φορέων κερδοσκοπικού και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κλειστής προστασίας σε ηλικιωμένα άτομα καθώς και η εποπτεία και παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας αυτών. βδ) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας δομών ανοικτής προστασίας ηλικιωμένων (Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων κ.λπ.) από Δήμους, φορείς ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα, καθώς και φυσικά πρόσωπα, όπως επίσης η εποπτεία και παρακολούθηση του έργου της λειτουργίας αυτών. βε) Η μελέτη και επεξεργασία των προτάσεων που υποβάλλονται από φορείς για την υλοποίηση έργων σχετικά με την ανέγερση και τη λειτουργία δομών παροχής προστασίας σε ηλικιωμένα άτομα και η έγκριση από άποψη σκοπιμότητας της ένταξης και χρηματοδότησής τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και άλλα προγράμματα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. βστ) Η εισήγηση για την έκδοση των αναγκαίων πράξεων σύστασης, κατάργησης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής κοινωφελών ιδρυμάτων προστασίας ηλικιωμένων αρμοδιότητας του Τμήματος. βζ) Η υλοποίηση προγραμμάτων ίδρυσης και ανάπτυξης μονάδων κοινωνικής προστασίας ατόμων τρίτης και τέταρτης ηλικίας. βη) Η αξιοποίηση στατιστικών στοιχείων που αφορούν πάσης φύσεων παροχές, προγράμματα, δομές προνοιακού χαρακτήρα για ηλικιωμένα άτομα, με σκοπό την αξιολόγηση και τη λήψη βελτιωτικών μέτρων. βθ) Η εισήγηση για επιχορήγηση από τις πιστώσεις του Ειδικού Κρατικού Λαχείου φορέων που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας σε ηλικιωμένα άτομα. βι) Η διμερής και πολυμερής συνεργασία επί παντός θέματος αρμοδιότητος του Τμήματος με κράτη−μέλη και φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διεθνών οργανισμών. γ) Αρμοδιότητες του Τμήματος Υιοθεσιών, Αναδοχών, Κεντρική Αρχή Διακρατικών Υιοθεσιών: γα) Η εισήγηση και η υλοποίηση πολιτικών και κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με τον θεσμό της υιοθεσίας και αναδοχής ανηλίκων. γβ) Η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η εποπτεία των φορέων που τελούν εθνικές υιοθεσίες και αναδοχές. γγ) Η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η εποπτεία των αναγνωρισμένων ως ειδικευμένων Υπηρεσιών και Οργανώσεων για τη διεξαγωγή διακρατικών και διεθνών υιοθεσιών. γδ) Η προετοιμασία, επεξεργασία και υποβολή προς υπογραφή σχεδίων διμερών συμφωνιών με άλλα Συμβαλλόμενα κράτη. γε) Η συνεργασία με αντίστοιχες Κεντρικές Αρχές Διακρατικών Υιοθεσιών άλλων χωρών για τη διασφάλιση της προστασίας των παιδιών και την επίτευξη των στόχων της Σύμβασης της Χάγης για τη διακρατική υιοθεσία.

Άρθρο 38Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και ΑλληλεγγύηςΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης είναι: α) Ο σχεδιασμός, η παρακολούθηση, ο συντονισμός και ο έλεγχος εφαρμογής προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και για άτομα ή ομάδες ατόμων που περιέρχονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, β) Η προώθηση και αξιοποίηση του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης στο χώρο της κοινωνικής προστασίας. γ) Η λήψη μέτρων κοινωνικής πρόνοιας και η παρακολούθηση εφαρμογής τους με στόχο την ορθολογική αξιοποίηση των κοινωνικών πόρων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η Διεύθυνση Κοινωνικής Αντίληψης και Αλληλεγγύης συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες: α) Τμήμα Προστασίας Ευπαθών Ομάδων, ΠροσφύγωνΑιτούντων Άσυλο. β) Τμήμα Κοινωνικής Αρωγής. γ) Τμήμα Εθελοντισμού και Πιστοποίησης Φορέων.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

α) Αρμοδιότητες του Τμήματος Προστασίας Ευπαθών Ομάδων, Προσφύγων− Αιτούντων Άσυλο: αα) Η μελέτη, κατάρτιση και παρακολούθηση της εφαρμογής προγραμμάτων αντιμετώπισης της φτώχειας και κοινωνικής προστασίας των ευπαθών ομάδων. αβ) Η μελέτη εφαρμογής, ο σχεδιασμός, η παρακολούθηση και η αξιολόγηση υλοποίησης προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας των αιτούντων άσυλο και των ατόμων που διαπιστευμένα χρήζουν διεθνούς προστασίας, δηλαδή αναγνωρισμένων προσφύγων, δικαιούχων επικουρικής προστασίας και δικαιούχων ανθρωπιστικού καθεστώτος και ασυνόδευτων ανηλίκων. αγ) Η συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία, τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες, φορείς της κοινωνίας των πολιτών και άλλους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς, για τη χάραξη και υλοποίηση των ως άνω πολιτικών. αδ) Η εξασφάλιση της συνοχής και της συμπληρωματικότητας μεταξύ των συγχρηματοδοτήσεων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσφύγων και εκείνων που προβλέπονται στο πλαίσιο άλλων εθνικών και κοινοτικών χρηματοδοτικών μέσων. αε) Η εποπτεία του Συστήματος Διαχείρισης Αιτημάτων Στέγασης Αιτούντων Άσυλο και Ασυνόδευτων Ανηλίκων. αστ) Η μελέτη και επεξεργασία θεσμικού πλαισίου προδιαγραφών ίδρυσης και λειτουργίας για δομές προστασίας ευπαθών ομάδων. αζ) Η μελέτη των αιτιών και των διαστάσεων της φτώχειας. Η συνεργασία με Διεθνείς Οργανώσεις, η μελέτη και εισήγηση μέτρων για την αντιμετώπισή της. Η συνεργασία με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες για τη συλλογή εξειδικευμένων στατιστικών στοιχείων κατά την απογραφή του πληθυσμού. αη) Η κατάρτιση και παρακολούθηση προγραμμάτων κοινωνικής κατοικίας καθώς και η παρακολούθηση της πορείας εκτελούμενων έργων στέγασης και η αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας της Πρόνοιας σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου: αηα) Η μέριμνα για στεγαστική αποκατάσταση θεομηνιοπλήκτων οικογενειών που δεν περιλαμβάνονται στα σχέδια άλλων Υπουργείων και την τακτοποίηση εκκρεμών ατομικών ή συλλογικών υποθέσεων οικογενειών, που προσέφυγαν στην Ελλάδα και υπάγονται στην εποπτεία του Ύπατου Αρμοστή του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ως και κάθε άλλου συναφούς θέματος, αηβ) Η παραπομπή θεμάτων για γνωμοδότηση στο Συμβούλιο Κοινωνικής Κατοικίας και Αξιοποίησης Περιουσίας και η εκδίκαση προσφυγών άρθρου 8 ν. 3200/1955, Α΄ 97 (άρθρο 1 παρ. 2 ν. 2503/1997, Α΄ 107). αθ) Η εποπτεία του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης. β) Αρμοδιότητες του Τμήματος Κοινωνικής Αρωγής: βα) Η μελέτη, επεξεργασία και διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου καθώς και η χορήγηση αδειών διενέργειας εράνων, ως και φιλανθρωπικών και λαχειοφόρων αγορών. ββ) Η μελέτη, επεξεργασία και εισήγηση περί της διαμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου διαχείρισης των πόρων του Ειδικού Κρατικού Λαχείου για σκοπούς Κοινωνικής Αντίληψης, η κατανομή και η παρακολούθηση αξιοποίησης αυτών. βγ) Η μελέτη και διαμόρφωση προτάσεων, που αφορούν στη λειτουργία κοινωνικών υπηρεσιών και στις αρμοδιότητες των κοινωνικών λειτουργών. βδ) Η παροχή κατευθυντήριων οδηγιών και προτάσεων για την αξιοποίηση των πόρων των κοινωφελών ιδρυμάτων και κληροδοτημάτων σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών. βε) Η μελέτη και εφαρμογή προγραμμάτων και η λήψη μέτρων κοινωνικής προστασίας ατόμων ή ομάδων ατόμων, που περιέρχονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, συνεπεία θεομηνιών και άλλων απρόβλεπτων γεγονότων. βστ) Η μελέτη και κατάρτιση τεχνικών προδιαγραφών των εφοδίων εκτάκτων αναγκών, διαλογής και επισκευής του υλικού αυτού, σε συνεργασία με τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου και την Κρατική Αποθήκη Υλικού του Υπουργείου Υγείας όπου φυλάσσεται το σκηνικό υλικό. βζ) Η συνεργασία και παρακολούθηση εφαρμογής προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους Διεθνείς Οργανισμούς. γ) Αρμοδιότητες του Τμήματος Εθελοντισμού και Πιστοποίησης Φορέων: γα) Η προώθηση και στήριξη του εθελοντισμού, η μελέτη και συμβολή στη λήψη μέτρων για την ανάπτυξη και προαγωγή της εθελοντικής προσφοράς υπηρεσιών στον τομέα κοινωνικής πρόνοιας. γβ) Η συμμετοχή σε προγράμματα που αφορούν τον εθελοντισμό, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων διεθνών οργανισμών καθώς και η συνεργασία με συναρμόδιες υπηρεσίες, φορέων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και την ελληνική Ομογένεια για την επίτευξη των σκοπών του. γγ) Ο συντονισμός των δραστηριοτήτων των φορέων εθελοντικής προσφοράς υπηρεσιών στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας και παροχή κατευθύνσεων για ορθολογικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού (προσέλκυση, επιλογή και εκπαίδευση εθελοντών) και των διαχειριζόμενων κοινωνικών πόρων. γδ) Ο καθορισμός προϋποθέσεων εγγραφής και η διαχείριση Εθνικού Μητρώου ιδιωτικών φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα) που παρέχει υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και εν γένει δραστηριοποιούνται στον τομέα της κοινωνικής στήριξης και προστασίας. γε) Ο καθορισμός προϋποθέσεων – διαδικασιών και η έκδοση αποφάσεων αναγνώρισης ως ειδικώς πιστοποιημένων φορέων παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. γστ) Η εισήγηση για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων με πιστοποιημένους φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα κοινωνικής στήριξης και φροντίδας, η παρακολούθηση του έργου τους και η υποβολή προτάσεων βελτίωσης αυτού. γζ) Ο καθορισμός ηθικών κινήτρων – τιμητικών διακρίσεων για εθελοντικές δραστηριότητες.

Άρθρο 39Διεύθυνση Προστασίας Ατόμων με ΑναπηρίαΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Προστασίας Ατόμων με Αναπηρία είναι η προώθηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία και της ισότιμης συμμετοχής τους στην κοινωνία μέσω της διαμόρφωσης και εφαρμογής πολιτικών, δράσεων και οργάνωσης δομών.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Η Διεύθυνση Προστασίας Ατόμων με Αναπηρία συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες: α) Τμήμα Οργάνωσης και Λειτουργίας Δομών και Προγραμμάτων Κοινωνικής Φροντίδας και Κοινωνικής Ένταξης Ατόμων με Αναπηρία. β) Τμήμα Τεκμηρίωσης, Προσβασιμότητας και Πληροφόρησης.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

α) Αρμοδιότητες του Τμήματος Οργάνωσης και Λειτουργίας Δομών και Προγραμμάτων Κοινωνικής Φροντίδας και Κοινωνικής Ένταξης Ατόμων με Αναπηρία: αα) Η εισήγηση περί των όρων και προϋποθέσεων εφαρμογής των δράσεων με στόχο την προστασία των ατόμων με αναπηρία, την αντιμετώπιση των εξειδικευμένων αναγκών τους, την αποκατάσταση, την προώθηση της αυτονομίας τους και την αποφυγή του κοινωνικού αποκλεισμού. αβ) Η έρευνα των προβλημάτων, η διαπίστωση του μεγέθους αυτών, η μελέτη και η επεξεργασία των νέων σύγχρονων μορφών και μεθόδων κοινωνικής φροντίδας των ατόμων με αναπηρία και χρονίως πασχόντων και η κατάρτιση σχετικών προγραμμάτων. αγ) Η συνεργασία και παρακολούθηση εφαρμογής προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους Διεθνείς Οργανισμούς. αδ) Η εποπτεία, παρακολούθηση και αξιολόγηση των εφαρμοζομένων από φορείς Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. προγραμμάτων για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες, καθώς και η λήψη μέτρων για τη βελτίωση αυτών. αε) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων για την παροχή πάσης φύσεως ενίσχυσης στα άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες. αστ) Η προώθηση και παρακολούθηση εφαρμοζόμενων προγραμμάτων αποϊδρυματοποίησης, προεπαγγελματικής και επαγγελματικής κατάρτισης, κοινωνικής και οικονομικής ένταξης και επανένταξης των ατόμων με αναπηρία, από Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. αρμοδιότητας της Διεύθυνσης. αζ) Η άμεση εποπτεία και παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας φορέων Ν.Π.Δ.Δ. για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες και η έμμεση εποπτεία και παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας φορέων Ν.Π.Ι.Δ. για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες καθώς και ο προσδιορισμός της οικονομικής ενίσχυσης αυτών. αη) Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας των πάσης φύσεως φορέων κοινωνικής προστασίας για άτομα με αναπηρία και χρονίως πάσχοντες καθώς και η έκδοση των αναγκαίων πράξεων σύστασης, κατάργησης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής αυτών και η χωροταξική κατανομή τους. αθ) Η εισήγηση για τη σύναψη συμβάσεων με ερευνητικά κέντρα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου και η αξιοποίηση των εκπονούμενων ερευνών. αι) Η εισήγηση για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ή μη κυβερνητικές οργανώσεις για την εφαρμογή προγραμμάτων κοινωνικής φροντίδας και κοινωνικής ένταξης που αφορούν στα άτομα με αναπηρία. αια) Η εφαρμογή και η παρακολούθηση καινοτόμων προγραμμάτων που εφαρμόζονται πειραματικά και η εξαγωγή συμπερασμάτων. αιβ) Η εισήγηση για την επιχορήγηση από τις πιστώσεις του Ειδικού Κρατικού Λαχείου σε φορείς αρμοδιότητας του Τμήματος. αιγ) Η εισήγηση για ένταξη έργων στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή σε άλλα προγράμματα. αιδ) Η συνεργασία, παρακολούθηση και αξιολόγηση του έργου και της λειτουργίας του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών (Ε.Ι.Κ.) και του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) καθώς και ο καθορισμός της οικονομικής ενίσχυσης αυτών. αιε) Η συνεργασία, ο συντονισμός, η παρακολούθηση και η αξιολόγηση των δράσεων των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας των Περιφερειών της χώρας. αιστ) Η συνεργασία και η παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας Ν.Π.Δ.Δ. αρμοδιότητας της Διεύθυνσης καθώς και ο προσδιορισμός της οικονομικής ενίσχυσης αυτών. αιζ) Η ανάπτυξη μονάδων περίθαλψης σε ιδρύματα αρμοδιότητας της Διεύθυνσης και ο καθορισμός νοσηλίου σε αυτές, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας. αιη) Η συνεργασία, παρακολούθηση και εποπτεία του έργου και της λειτουργίας Κοινωφελών Ιδρυμάτων για άτομα με αναπηρία. αιθ) Η αξιοποίηση στατιστικών στοιχείων που αφορούν πάσης φύσεως παροχές, προγράμματα, πολιτικές, δράσεις, δομές προνοιακού χαρακτήρα για άτομα με αναπηρία, για την εξαγωγή συμπερασμάτων, την αξιολόγηση και τη λήψη βελτιωτικών μέτρων και παρεμβάσεων. ακ) Ο έλεγχος των προτάσεων των φορέων για την υλοποίηση έργων που αφορούν στην ανέγερση και τη λειτουργία δομών παροχής υπηρεσιών για άτομα με αναπηρία και η έγκριση από άποψη σκοπιμότητας της ένταξης και χρηματοδότησης τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και άλλα προγράμματα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε. Ε. ακα) Η μέριμνα για την εναρμόνιση του ελληνικού δικαίου με το ενωσιακό και διεθνές δίκαιο σε ό,τι αφορά στην προώθηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία. β) Αρμοδιότητες του Τμήματος Τεκμηρίωσης, Προσβασιμότητας και Πληροφόρησης: βα) Η μέριμνα για την καταγραφή των υφιστάμενων προβλημάτων προσβασιμότητας και λοιπών διευκολύνσεων για τα ΑμεΑ (υπαλλήλους και εξυπηρετούμενους πολίτες) στους χώρους που αναπτύσσουν τη δραστηριότητά τους οι υπηρεσίες του Υπουργείου ή οι εποπτευόμενοι από αυτήν φορείς, οι οποίοι δεν έχουν συστήσει μονάδα για ΑμεΑ (Άτομα με Αναπηρία). ββ) Η μελέτη και εισήγηση για τη λήψη των αναγκαίων διοικητικών και νομοθετικών μέτρων εκτέλεσης έργων εξασφάλισης της προσβασιμότητας και λοιπών διευκολύνσεων των πιο πάνω ατόμων εντός των κτιρίων που λειτουργούν υπηρεσίες και φορείς αρμοδιότητας του Υπουργείου και δημιουργίας των απαραίτητων προϋποθέσεων για την ανεμπόδιστη εξυπηρέτηση από τους αρμόδιους υπαλλήλους, με συμβατικές και σύγχρονες μεθόδους. βγ) Η προώθηση, κατεύθυνση και συντονισμός των ενεργειών, καθώς και η παρακολούθηση και ο έλεγχος των εκτελούμενων έργων, για την εφαρμογή των πιο πάνω μέτρων και την άμεση συμμόρφωση προς τις υφιστάμενες υποχρεώσεις που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις. βδ) Η σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών, τεχνικών δελτίων έργου, αρχιτεκτονικών και λοιπών μελετών, επιχειρησιακών προγραμμάτων δράσης και προϋπολογισμού δαπάνης, για την εκτέλεση των αναγκαίων έργων προσβασιμότητας και λοιπών διευκολύνσεων των ατόμων με αναπηρία, στους χώρους που αναπτύσσουν τη δραστηριότητά τους υπηρεσίες του Υπουργείου ή των εποπτευομένων από αυτό φορέων. βε) Η συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και με άλλους φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: βεα) για την ανταλλαγή σχετικών πληροφοριών, στοιχείων, τεχνογνωσίας και την αμοιβαία συνδρομή στα παραπάνω θέματα, βεβ) για την ανάπτυξη προσβάσιμων κέντρων πληροφόρησης των παραπάνω ατόμων, την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των υπαλλήλων του Υπουργείου και των πολιτών στην κατανόηση των αναγκών και των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία, βεγ) για την κωδικοποίηση της σχετικής νομοθεσίας που αφορά στα άτομα αυτά. βστ) Η διαχείριση του ενιαίου Εθνικού Μητρώου δικαιούχων των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων, η επέκταση και η διασύνδεσή του με αρχεία άλλων υπηρεσιών (οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ασφαλιστικών ταμείων, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου κ.λπ.) και η ένταξη των στοιχείων του σε διαδραστική ηλεκτρονική βάση για την πραγματοποίηση ελέγχων. βζ) Η διαχείριση Ενιαίου Συστήματος Πληρωμής Προνοιακών Επιδομάτων, ο έλεγχος και η εισήγηση πραγματοποίησης πληρωμών σε κεντρικό επίπεδο. βη) Ο πρωτογενής έλεγχος βάσει των στοιχείων του Μητρώου για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στη χορήγηση παροχών. βθ) Η συνεργασία και παροχή στοιχείων του Εθνικού Μητρώου και στατιστικών δεδομένων προς άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου για περαιτέρω αξιοποίησή τους και για την πραγματοποίηση ελέγχων. βι) Η συγκέντρωση και επεξεργασία στατιστικών στοιχείων που υποβάλλονται από κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς προνοιακού χαρακτήρα για τα άτομα με αναπηρία.

Αθήνα, 29 Αυγούστου 2014
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ